14/6/2019

Στο επίκεντρο της χθεσινής συνεδρίασης του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ, της πρώτης μετά τις αυτοδιοικητικές κάλπες, βρέθηκαν οι απαραίτητες διορθώσεις στον Κλεισθένη, προκειμένου να διασφαλιστεί η λειτουργικότητα και κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ, ιδίως στις 231 περιπτώσεις Δήμων όπου η Παράταξη του Δημάρχου δεν έχει πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο.

 

Στα μέλη του Δ.Σ. διανεμήθηκε πριν την έναρξη της συνεδρίασης κείμενο νομοθετικών διατάξεων, υπό τον τίτλο “Προτεινόμενες ρυθμίσεις βελτίωσης της διακυβέρνησης και της λειτουργίας των ΟΤΑ”, το οποίο μπορείτε να δείτε ΕΔΩ

 

Ο AIRETOSδεν θα παρουσίαζε τα άρθρα και τη σχετική κριτική, καθώς γνωρίζουμε πως δεν αποτελούν παράαρχικόπροσχέδιοκείμενο εργασίας μιας Επιτροπής συνεργατών της ΚΕΔΕ, βάση εκκίνησης της συζήτησης,ενώ θα ακολουθήσει και επόμενη συνεδρίαση για το θέμα.

Επειδή όμως έτυχαν από χθες ποικίλου σχολιασμού, δεδομένων και διαδικτυακών αναφορών ότι αποτελούν πρόταση της ΚΕΔΕ και πως το βασικό περιεχόμενό τους δεν θα αλλάξει, αποτυπώνουμε το σχετικό ρεπορτάζ μας.

Υπογραμμίζουμε λοιπόν με απλά λόγια – για να μην χάνουν το χρόνο τους οι νυν και νέοι Αιρετοί και γενικότερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση – ότι τα συγκεκριμένα άρθρα δεν υπάρχει ουδεμία περίπτωση να αποτελέσουν νομοσχέδιο της επόμενης Κυβέρνησης, όποιο πολιτικό κόμμα και εάν κερδίσει στις εκλογές της 7ης Ιουλίου.

 

Οι διατάξεις δέχθηκαν ήδη εντονότατη κριτική από τους Αιρετούς στην ΚΕΔΕ, ιδίως μάλιστα από τους παριστάμενους νομικούς,συνεπώς δεν υπάρχει λόγος να αναλυθεί περαιτέρω το περιεχόμενό τους.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι :

– Από την Παράταξη της πλειοψηφίας της ΚΕΔΕ, ο Λαζ.Κυρίζογλου, νομικός ο ίδιος, εξέφρασε έντονες διαφωνίες για σημεία τους, όπως για την έννοια “δημιουργείται κίνδυνος ζημίας των δημοτικών συμφερόντων”.

«Ποιος θα το κρίνει αυτό;», αναρωτήθηκε δύο φορές με έμφαση.

Επέκρινε δε την πρόβλεψη να χρειάζονται δύο διαδοχικές συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου για το ίδιο θέμα.

– Σημαντική υπήρξε η συμβολή στη συνεδρίαση του, επίσης νομικού, Αθ. Ζούτσου, που με συγκεκριμένες επισημάνσεις επί των άρθρων, όχι μόνο εντόπισε απορίες, αναιρέσεις και κενά που δημιουργούνται, αλλά ιδίως εξήγησε πως οι ρυθμίσεις περί κυβερνησιμότητας και λήψης αποφάσεων πρέπει να μην περιέχουν ασάφειες που προκαλούν ανάγκη ερμηνειών, ούτε να δίνουν τροφή για διαρκή άσκηση προσφυγών.

Χαρακτήρισε π.χ. «απολύτως απαράδεκτη» τη ρύθμιση “δημιουργείται κίνδυνος ζημίας κλπ”, εξηγώντας ότι θα δημιουργήσει «τεράστιες τριβές» και «νομικές προσφυγές».

Θύμισε, επιπλέον, την ανάγκη οι διορθώσεις να καλύπτουν τη λήψη Αποφάσεων επί ζητημάτων λειτουργίας και διοίκησης των Νομικών Προσώπων των Δήμων.

– Ο Νομικός Σύμβουλος της ΚΕΔΕ, Π. Ζυγούρης, που όπως ανέφερε δεν συμμετείχε στην Επιτροπή, ήγειρε νομικά επιχειρήματα ακόμα και αντισυνταγματικότητας του να αφαιρεθούν από το Δημοτικό Συμβούλιο αρμοδιότητες λήψης σημαντικών κανονιστικών αποφάσεων.

– Ο Β. Λαμπάκηςέκανε λόγο για «νομική ολίσθηση», επισημαίνοντας νομικά παράδοξα του κειμένου, όπως την αναφορά ότι ο Δήμαρχος θα ζητά“ψήφο εμπιστοσύνης” (έννοια που αυτοδιοικητικά δεν είναι δυνατόν να υπάρξει, αφού δεν υπάρχει διάλυση Δημοτικού Συμβουλίου αντίστοιχη με τη διάλυση της Κυβέρνησης), θέτοντας γενικότερα θέματα αντισυνταγματικότητας.

– «Κατηγορηματικά αντίθετος» δήλωσε ο Δ. Μπίρμπας, σημειώνοντας ότι το κείμενο δεν λύνει προβλήματα κυβερνησιμότητας,δίνει υπερεξουσίες Δημάρχου περισσότερες και από εκείνες που είχε στο προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο,είναι πρόδηλα αντισυνταγματικό και αντιδημοκρατικό και εισάγει“δημαρχιακή μοναρχία”.

 

Αφήνοντας πίσω λοιπόν τα συγκεκριμένα άρθρα, αξίζει να κρατηθούν τρεις αναφορές από τη σχετική συζήτηση:

 

– Πρώτον, η σημαντική ενημέρωση του Προέδρου της ΚΕΔΕ για τη συνάντηση των νέων Περιφερειαρχών με τον Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με όσα είπε ο Γ.Πατούλης, ο Κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε ότι « θα αναλάβει γρήγορη νομοθετική πρωτοβουλία για να βελτιώσει τη λειτουργία και τη διακυβέρνηση των Δήμων και των Περιφερειών, δηλαδή σε άμεση χρονική στιγμή, μάλιστα είπε ότι δεν θα κλείσει η Βουλή το καλοκαίρι.

Και κατόπιν θα υπάρξει μία πραγματική διαβούλευση, στην οποία σε λιγότερο από ένα χρόνο θα μιλήσουμε για τη μεταρρύθμιση και την αποκέντρωση της Κεντρικής Κυβερνήσεως σε ζωτικά ζητήματα. »

 

– Δεύτερον, το πλέγμα προτάσεων-λύσεων του Απ. Κοιμήση από το “Αυτοδιοικητικό Κίνημα”, για την εξασφάλιση της κυβερνησιμότητας στους Δήμους. Π.χ. μεταφορά όλου του εκτελεστικού έργου εκτός Δημοτικού Συμβουλίου (προσοχή, του εκτελεστικού, όχι της λήψης μείζονος σημασίας κανονιστικών αποφάσεων)σε Επιτροπές(την Εκτελεστική Επιτροπή, την Οικονομική Επιτροπή, την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής ή άλλη Επιτροπή). Άμεση αλλαγή της διαδικασίας του Κλεισθένη για τη σύνταξη και ψήφιση του προϋπολογισμού, καθώς και όλου του δημοσιονομικού σκέλους που δεν προσκρούει σε δεσμεύσεις της Χώρα, ώστε οι Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές να έχουν απόλυτη δυνατότητα υλοποίησης των προγραμματικών τους δεσμεύσεων.  Κατάργηση της έμμεσης εκλογής του Προέδρου Κοινότητας.Εξέταση αύξησης του αριθμού των Αντιδημάρχων.  Αλλαγή αρμοδιοτήτων Κοινοτήτων. Άμεση κατάργηση του νόμου Σπίρτζη (ν.4412/2016) και μεταρρύθμιση του δικαίου δημοσίων συμβάσεων.

 

– Τρίτον, την επισήμανση  του Γ. Ιωακειμίδη ότι για το επόμενο αυτοδιοικητικό νομοσχέδιο πρέπει, επιπλέον των επειγουσών αλλαγών στον Κλεισθένη, η ΚΕΔΕ να ανοίξει και να τοποθετηθεί στο θέμα εκλογής των οργάνων, δηλαδή στις απαραίτητες μεταβολές στο π.δ. περί εκλογών των ΠΕΔ και της ΚΕΔΕ.