Με ένα εκατομμύριο επιβάτες περισσότερους απ’ όσους διακινήθηκαν από τα αεροδρόμιά της το 2019 ολοκληρώνει η Fraport Greece τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων κατά το 2022. Συνολικά, η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στα επίπεδα των 31 εκατομμυρίων επιβατών, μέγεθος που αντιστοιχεί σε άνοδο της τάξης του 3,4% από το αντίστοιχο του έτους-ρεκόρ 2019, σύμφωνα με πηγές της «Κ».
Οι τάσεις
Ωστόσο η συνολική επίδοση, που αποτελεί νέο ιστορικό ρεκόρ, κρύβει τις επιμέρους τάσεις που διαφοροποιούν την εικόνα ανά προορισμό σημαντικά. Για παράδειγμα, η Μύκονος και η Σαντορίνη κλείνουν το έτος με αυξήσεις μεγαλύτερες του 20% και του 50% αντίστοιχα όσον αφορά τη διεθνή επιβατική κίνηση σε σχέση με το τελευταίο πριν από την πανδημία έτος.
Επίσης, σημαντικά βελτιωμένες επιδόσεις καταγράφουν και τα αεροδρόμια της Σκιάθου, της Κέρκυρας αλλά και του Ακτίου.
Ιδιωτικές επενδύσεις σε νέα ή ανακαινισμένα ξενοδοχεία και, σε κάποιες περιπτώσεις, η ιδιαίτερα ενεργή στην προώθηση του προορισμού τοπική αυτοδιοίκηση συνέβαλαν στην αύξηση της κίνησης. Οπως βέβαια και η αύξηση της δυναμικότητας των αεροδρομίων μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεων που έγιναν στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων με το Δημόσιο της Fraport Greece. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η Σαντορίνη. Την ίδια ώρα όμως το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, στο οποίο έχουν επενδυθεί περισσότερα από 100 εκατομμύρια αναδεικνύοντάς το σε έναν σύγχρονο διεθνή αεροπορικό κόμβο, εμφανίζει κίνηση μειωμένη κατά περίπου 15% σε σχέση με το 2019. Εξέλιξη που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην απουσία των περίπου 800.000 επιβατών από τη Ρωσία αλλά και άλλων από την Ουκρανία, του 2019. Οπως όμως και στο ότι η ίδια η Θεσσαλονίκη δεν έχει καταφέρει ακόμα να μπει στον διεθνή χάρτη των προορισμών για city break, εξηγούν πηγές της αγοράς.
Οι αβεβαιότητες του 2023
Τούτων λεχθέντων, το 2022 έκλεισε με ένα ξεκάθαρα θετικό πρόσημο. Ομως για τη φετινή χρονιά έχουν ήδη αρχίσει και διατυπώνονται προβληματισμοί, με βάση τους οποίους η επιβατική κίνηση ενδέχεται να καμφθεί. Και αυτό διότι οι αεροπορικές εταιρείες εμφανίζονται λίαν επιβαρυμένες από μια σειρά παραγόντων και επιχειρούν να διαχειριστούν τα αυξημένα ρίσκα που βλέπουν στον ορίζοντα. Καταρχήν έχουν να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος των καυσίμων. Ο δείκτης jet fuel priceindex στις αρχές του 2022 βρισκόταν στα επίπεδα των 250 μονάδων, αλλά χθες ήταν γύρω από τις 360 μονάδες. Επιπλέον επιβάρυνση στα κόστη των ευρωπαϊκών αεροπορικών επιχειρήσεων έχει προκαλέσει η άνοδος του δολαρίου σε σχέση με το ευρώ, καθώς οι συμβάσεις για το leasing αεροσκαφών, με τις οποίες συγκροτούν πολλές τον στόλο τους, έχουν συναφθεί σε δολάρια. Αβεβαιότητα επίσης επικρατεί και γύρω από το εύρος της επίπτωσης που έχει ο πληθωρισμός στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και το πώς θα επηρεάσει αυτό την καταναλωτική συμπεριφορά τους σε σχέση με τα ταξίδια. Σε αυτό το περιβάλλον ο προγραμματισμός θέσεων προς την Ελλάδα κατά το 2023 που πραγματοποιούν αυτή την περίοδο οι αεροπορικές εταιρείες εμπεριέχει μια επιφυλακτικότητα, που δεν επιτρέπει την αύξηση της δυναμικότητας προς τους ελληνικούς προορισμούς.
Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως σε γενικές γραμμές ο προγραμματισμός θέσεων των αεροπορικών προς τους ελληνικούς προορισμούς κινείται σε παρόμοια επίπεδα με τα περυσινά. Ομως προκειμένου οι αεροπορικές να διαχειριστούν τα παραπάνω ρίσκα και να αυξήσουν τις πληρότητές τους επικεντρώνουν τις πτήσεις τους κυρίως στην καλοκαιρινή περίοδο και πολύ λιγότερο στην περίοδο πριν και μετά το καλοκαίρι. Κάτι που θα ήταν απαραίτητο για να μπορέσει η Ελλάδα να ενισχύσει την τουριστική δραστηριότητα και να μειώσει την εποχικότητά της.