Αναστάτωση στις εταιρείες ελικοπτέρων που εξυπηρετούν VIP πελάτες καθώς δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα κατά τόπους ελικοδρόμια – Δείτε το έγγραφο-ντοκουμέντο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Νάξου προς την Αρχή Πολιτικής Προστασίας
Το ειδυλλιακό τοπίο της Σαντορίνης, ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για VIP τουρίστες, βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο μιας σοβαρής κρίσης με αφορμή το πόρισμα έρευνας που διενεργεί η Εισαγγελία Πρωτοδικών Νάξου για την ασφάλεια των πτήσεων με ελικόπτερο. Μετά το φαινόμενο του υπερτουρισμού που προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις, οι τοπικοί παράγοντες αντιμετωπίζουν τώρα έναν ακόμη πονοκέφαλο: την αναστολή των πτήσεων ελικοπτέρων.
Ενα έγγραφο-ντοκουμέντο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Νάξου προς την Αρχή Πολιτικής Προστασίας, με ημερομηνία 12 Αυγούστου, που φέρνει στη δημοσιότητα το «ΘΕΜΑ» κάνει λόγο για επικίνδυνες πρακτικές προσγείωσης και απογείωσης που έχουν υιοθετήσει εταιρείες ελικοπτέρων οι οποίες δραστηριοποιούνται στη Σαντορίνη.
Το έγγραφο που κοινοποιήθηκε στο υπουργείο Μεταφορών, στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας, στον αερολιμενάρχη Θήρας και τον εισαγγελέα Εφετών Αιγαίου περιγράφει τα αποτελέσματα μιας επείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης που διενεργείται από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Νάξου, στο πλαίσιο της οποίας, την Πέμπτη 8 Αυγούστου, πραγματοποιήθηκαν αυτοψίες σε διάφορες περιοχές της Σαντορίνης.
Κατά τη διάρκεια αυτών διαπιστώθηκε η ύπαρξη ακατάλληλων και επικίνδυνων πεδίων προσγείωσης, τα οποία χρησιμοποιούνται από τις εταιρείες ελικοπτέρων για μόνιμες πτήσεις. Οι χώροι αυτοί, όπως αναφέρει το έγγραφο της Εισαγγελίας, χρησιμοποιούνται χωρίς κανέναν έλεγχο από τους χειριστές θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων, των επιβατών και των κατοίκων.
Επικίνδυνες πτήσεις
Επιπλέον, από την επιτόπια αυτοψία διαπιστώθηκε η ύπαρξη δεξαμενών καυσίμων για τον ανεφοδιασμό των ελικοπτέρων αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο ατυχήματος. Οι εταιρείες ελικοπτέρων, σύμφωνα με αυτό το έγγραφο, παραβιάζουν τόσο τον ευρωπαϊκό κανονισμό όσο και το ευρωπαϊκό σχέδιο για την ασφάλεια της αεροπορίας, καθώς και την ελληνική νομοθεσία. «Η δραστηριότητά τους εκτελείται σε χαμηλό ύψος πτήσεων, κοντά σε κατοικημένες περιοχές και σε επικίνδυνη γειτνίαση με ηλεκτρικά καλώδια και άλλες σταθερές κατασκευές», αναφέρεται.
Οπως ήταν αναμενόμενο, η κοινοποίηση του πορίσματος για την ασφάλεια των πτήσεων των ελικοπτέρων στις αρμόδιες αρχές προκάλεσε αμέσως την απαγόρευση προσγείωσης και απογείωσης στα συγκεκριμένα σημεία.
Σύμφωνα με την εκδοθείσα ειδοποίηση προς αεροπόρους (NOTAM), αυτά βρίσκονται στο Ημεροβίγλι, στο Μεγαλοχώρι, στο Ακρωτήρι και την περιοχή Βόθωνας – Καμάρι. Πλέον πτήσεις με ελικόπτερο μπορούν να πραγματοποιούνται αποκλειστικά από και προς το αεροδρόμιο της Σαντορίνης, μόνο που εκεί -σύμφωνα με τις εταιρείες- εγκρίνεται λιγότερο του 20% των αιτημάτων προσγείωσης. «Το αεροδρόμιο του νησιού είναι σαν να μην υπάρχει για μας, καθώς τα περισσότερα αιτήματά μας για προσγείωση δεν γίνονται αποδεκτά. Τολμώ να πω ότι μας απορρίπτουν 9 στα 10», λέει στο «ΘΕΜΑ» πιλότος ελικοπτέρου.
Το πόρισμα
Προτού προλάβει να στεγνώσει το μελάνι, καταγράφηκε και η πρώτη προσαγωγή πιλότου από τις αστυνομικές αρχές. Συγκεκριμένα, πιλότος ιδιωτικού ελικοπτέρου με προορισμό τη Σαντορίνη επικοινώνησε με τον Πύργο Ελέγχου του νησιού ώστε να προσγειωθεί σε σημείο που βρίσκεται εκτός των πέντε απαγορευμένων περιοχών που αναφέρονται στις NOTAM και υποδεικνύονται στο πόρισμα της Εισαγγελίας Νάξου. Αν και ο ελεγκτής του Πύργου Ελέγχου φέρεται να τον διαβεβαίωσε πως δεν υπάρχει θέμα να προσγειωθεί σε σημείο εκτός των πέντε καθορισμένων περιοχών, όταν το ελικόπτερο προσγειώθηκε εκεί, αστυνομικός μαζί με τον αερολιμενάρχη περίμενε τον πιλότο και τους επιβάτες, οι οποίοι οδηγήθηκαν στο Aστυνομικό Tμήμα.
Τελικά αργά το απόγευμα αφέθηκαν όλοι ελεύθεροι, με τον πιλότο να κινείται νομικά κατά παντός υπευθύνου για την ταλαιπωρία που πέρασε τόσο ο ίδιος όσο και οι επιβάτες, καταγγέλλοντας μέσω του δικηγόρου του ότι η προσαγωγή τους στο Τμήμα ήταν παράτυπη – αν όχι παράνομη.
Ελικοδρόμιο χωρίς άδεια
Η απαγόρευση των πτήσεων ελικοπτέρων έχει προκαλέσει αναστάτωση στον τουριστικό κλάδο του νησιού. Οι παράγοντες αποδίδουν αυτή την εξέλιξη στις συγκρούσεις μεταξύ των ξενοδόχων, καθώς όσοι διαθέτουν κατάλληλους χώρους προσγείωσης ελικοπτέρων επωφελούνταν εις βάρος εκείνων που δεν διαθέτουν. Αυτή η κατάσταση έχει δημιουργήσει ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς οι VIP πελάτες τείνουν να επιλέγουν καταλύματα που προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα αποφεύγοντας την κίνηση του νησιού, αλλά και για μεγαλύτερη διακριτικότητα.
Ενα άλλο μεγάλο ζήτημα είναι η απουσία επίσημου αδειοδοτημένου ελικοδρομίου στη Σαντορίνη, κάτι που οι εκμεταλλευόμενοι επανειλημμένως έχουν ζητήσει από τον δήμο, απαίτηση που αναδεικνύει την ανάγκη για υποδομές οι οποίες θα καλύπτουν τις ανάγκες των VIP τουριστών.
Ωστόσο στο Προεδρικό Διάταγμα 19/2009 – ΦΕΚ 35/Α/ Αρθρο 3, παρ.1 αναφέρεται ότι οι μη προγραμματισμένες πτήσεις δεν απαιτείται να εκτελούνται από ελικοδρόμια και, όπως περιγράφεται στο Αρθρο 12, παρ.1 του ίδιου Διατάγματος, «ο χειριστής του ελικοπτέρου είναι υπεύθυνος για την πτητική λειτουργία του ελικοπτέρου σε πεδία προσγείωσης, έχει την πλήρη ευθύνη για την καταλληλότητα του πεδίου προσγείωσης και κρίνει, ενώ βρίσκεται στον αέρα, την καταλληλότητα της περιοχής».
Ενας άλλος πιλότος σχολιάζει σχετικά: «Τα ελικόπτερα φτιάχτηκαν για να πετάνε εκτός οργανωμένων χώρων, για παράδειγμα από ταράτσες, κήπους, αυλές και χωράφια, όμως στη χώρα μας φαίνεται ότι κυριαρχεί η εντύπωση πως μπορούμε να πετάμε μόνο από αεροδρόμια και ελικοδρόμια».
Ακυρώσεις
Οι εταιρείες ελικοπτέρων, οι οποίες εξυπηρετούν χιλιάδες τουρίστες ετησίως, βρίσκονται πλέον σε αδιέξοδο. Οι οικονομικές επιπτώσεις είναι ήδη αισθητές, καθώς πρέπει να ακυρώσουν κρατήσεις και να επιστρέψουν χρήματα σε πελάτες που είχαν προπληρώσει τις πτήσεις τους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση Αμερικανού τουρίστα που είχε κλείσει πτήση από την Ελούντα Λασιθίου στη Σαντορίνη καταβάλλοντας 6.000 ευρώ και τώρα ενημερώνεται ότι δεν μπορεί να πραγματοποιήσει το ταξίδι του.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Shutterstock