Περισσότερα αλλά μικρότερης διάρκειας ταξίδια, από 7,5 σε 6,6 ημέρες, τείνουν να επιλέγουν οι ταξιδιώτες, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ Γιάννη Παράσχη.

Στον πρόλογό του, κατά την παρουσίαση της πρωτοβουλίας METRON Sustainable Tourism by SETE, στις 26 Σεπτεμβρίου, ο κ.Παράσχης έκανε μια σύντομη αναφορά στην επικαιρότητα, υπογραμμίζοντας την προαναφερόμενη τάση, η οποία, όπως είπε, διαμορφώνεται από την αύξηση του city break εκτός περιόδου καλοκαιρινής αιχμής.

Η αύξηση του πληθωρισμού και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, εξάλλου, επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές δαπάνες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αγορές προέλευσης.

Επιπλέον, η σημαντική αύξηση του οδικού τουρισμού φέτος, που το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκε +14% έναντι+8% του  αεροπορικού, και που έχει μικρότερη διάρκεια και χαμηλότερες εισπράξεις ανά ταξίδι, συμβάλλει επίσης σε αυτήν την τάση. Η θετική εικόνα του πρώτου και δεύτερου τριμήνου του έτους, εξάλλου, δείχνουν ενθαρρυντικά στοιχεία για την άμβλυνση της εποχικότητας.

Ο κ.Παράσχης σημείωσε ακόμη:

  • To 2024 είναι μια ακόμα θετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, μια ακόμη χρονιά που κεφαλαιοποιούμε το ισχυρό brand Ελλάδα που χτίστηκε τα τελευταία χρόνια. Ένα momentum το οποίο όμως δεν είναι ούτε άτρωτο, ούτε δεδομένο για τα επόμενα χρόνια και το οποίο οφείλουμε να προστατέψουμε.
  • Σύμφωνα με την ΤτΕ, τα τουριστικά έσοδα για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου ανήλθαν σε 10,5 δισ. και ήταν κατά 4,9% υψηλότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, ενώ οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 11,2% στα 18,0 εκατ. Αν στα έσοδα συνυπολογιστούν και τα έσοδα από την κρουαζιέρα, τότε ανήλθαν στα 11 δισ. και ήταν κατά 5,6% υψηλότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα έσοδα του 2023. Το τελευταίο διάστημα γράφτηκαν αρκετά για την μείωση στις εισπράξεις του Ιουλίου, παρότι οι αφίξεις συνεχίζουν με αυξητικούς ρυθμούς.
  • Κατά την άποψη μου δεν έχει νόημα να υπερ-ερμηνεύσουμε τα μεγέθη ενός μεμονωμένου μήνα. Για να προβούμε στα όποια συμπεράσματα θα πρέπει να αναμένουμε τα συνολικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου.
  • Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του Airdata Tracker, από το  (ΙΝΣΕΤΕ), οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για το φθινοπωρινό δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2024 δείχνουν αυξητική τάση σε σχέση με το 2023.
  • Σε αυτό το θετικό περιβάλλον, η συζήτηση για τον ελληνικό τουρισμό αναπτύσσεται σε πολλά επίπεδα, την οικονομία, την κοινωνία, το περιβάλλον.
  • Στο οικονομικό επίπεδο, η αύξηση των τουριστικών εσόδων έχει οδηγήσει σε αυξημένους φόρους και επιβαρύνσεις με τέλη, με την αντίληψη ότι ο τουρισμός μπορεί να αντέξει κάθε είδους επιβάρυνση.
  • Σε κοινωνικό επίπεδο, πολλά και διαφορετικής τάξης θέματα, όπως η έλλειψη υποδομών, τα προβλήματα σε ζητήματα στέγης  που συνδέονται – όχι πάντα δικαιολογημένα – με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η απουσία ορθολογικής διαχείρισης προορισμών έχουν ανοίξει μια συζήτηση που εύκολα, αλλά μάλλον πρόχειρα, μπαίνει κάτω από την γενική ταμπέλα «υπερτουρισμός».
  • Στο επίπεδο του περιβάλλοντος, όλοι συμφωνούμε, και αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, ότι το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
  • Η ανάγκη να τηρούμε μέτρο στην ανάπτυξη, δεν είναι επιλογή αλλά αναγκαιότητα. Όπως εξίσου κρίσιμο είναι, να εξασφαλίζεται ο δίκαιος διαμοιρασμός των ωφελειών που προκύπτουν από την τουριστική δραστηριότητα στην κοινωνία.
  • Στην κατεύθυνση αυτή θα επαναλάβω, ότι θα στηρίζουμε ως υπεύθυνος κοινωνικός εταίρος τις όποιες παρεμβάσεις αφορούν στην βελτίωση διαδικασιών διαφάνειας και ελέγχου στην τουριστική αγορά αλλά και την εύλογη αύξηση των εσόδων του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης στο βαθμό που αυτές συνδέονται με συγκεκριμένες και κοστολογημένες δράσεις που αφορούν στην αναβάθμιση υποδομών, και την βελτίωση της βιώσιμης λειτουργείας των τουριστικών προορισμών για κατοίκους και επισκέπτες. Για τις όποιες αυξήσεις θεωρούμε φυσικά ότι θα πρέπει να έχει προηγηθεί η σχετική διαβούλευση με τους φορείς του κλάδου.
  • Δεν μπορούμε βέβαια παρά να είμαστε αντίθετοι σε μέτρα αμιγώς εισπρακτικού χαρακτήρα, που έχουν ήδη κριθεί ως αναποτελεσματικά, καθώς επιβαρύνουν την ανταγωνιστικότητα και την βιωσιμότητα του τουριστικού μας προϊόντος.