Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για να ολοκληρώσει μέχρι τις αρχές του 2025 ο όμιλος Prysmian την πόντιση των καλωδιακών τμημάτων Μήλος – Φολέγανδρος και Φολέγανδρος – Σαντορίνη όπως εξηγούν πηγές από τον ΑΔΜΗΕ στο ypodomes.com. Πρόκειται δηλαδή για την τελευταία διαδικασία μέσω της οποίας το υποβρύχιο έργο της διασύνδεσης των ΝΔ Κυκλάδων παίρνει σάρκα και οστά.
Έχει ήδη ολοκληρωθεί η πόντιση στα τμήματα Λαύριο – Σέριφος και Σέριφος – Μήλος. Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Λαύριο – Σέριφος ενώ τον Μάιο ολοκληρώθηκε η πόντιση και της διασύνδεσης Σέριφος – Μήλος. Ανάδοχος του έργου ήταν ο όμιλος Hellenic Cables ο οποίος ανέλαβε το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης Λαύριο – Σέριφος και Σέριφος – Μήλος συνολικού μήκους 170 χλμ. και συμβατικού τιμήματος 195 εκατ. ευρώ.
Για τα καλωδιακά τμήματα Μήλος – Φολέγανδρος και Φολέγανδρος – Σαντορίνη, συνολικού μήκους 127 χλμ. και συμβατικού τιμήματος 150 εκατ. ευρώ, που βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης, ανάδοχος όπως αναφέρθηκε είναι ο όμιλος Prysmian.
Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων που αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές. Μάλιστα, το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης περί τα τέλη του έτους. Συνολικά, το έργο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025.
Τα χαρακτηριστικά της διασύνδεσης των Κυκλάδων
Η Δ’ φάση, ύψους 524 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε το 2021 και περιλαμβάνει τη διασύνδεση των νησιών Θήρας, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).
Τα έργα συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, με 165 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και από την ΕΤΕπ. Με την ολοκλήρωσή της, θα μειωθούν οι ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 150 χιλιάδες τόνους, ενώ θα δημιουργηθεί περιθώριο έως 730 MW για την ανάπτυξη νέων ΑΠΕ. Παράλληλα, θα υπάρξει σημαντική εξοικονόμηση στα κονδύλια που σε ετήσια βάση πρέπει να συγκεντρώνονται μέσω των ΥΚΩ.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η τέταρτη φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων ολοκληρώνει ένα πολυσύνθετο και μεγαλεπήβολο έργο για την αξιόπιστη τροφοδότησή των νησιών ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης, με χωροθετήσεις των Υποσταθμών σε κατάλληλα σημεία, ώστε να περιοριστεί η κατασκευή εκτενούς δικτύου γραμμών μεταφοράς.
Το έργο πρόκειται να μειώσει περαιτέρω τις χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές ενώ θα μειώσει σημαντικά και τις εκπομπές αερίων ρύπων. Λόγω της αυξημένης μεταφορικής ικανότητας ενισχύεται σημαντικά η δυνατότητα ανάπτυξης ΑΠΕ εντός των διασυνδεδεμένων νησιών.