Της Αναστασίας Βαμβακά
Με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Λιμένων να επιβεβαιώνουν, ότι το 2022 ήταν μία χρονιά σταθμός για τα ελληνικά λιμάνια και τις αφίξεις δεκάδων χιλιάδων επισκεπτών κρουαζιέρας, ο κλάδος έχει ξεκινήσει να προετοιμάζεται για το καλοκαίρι του 2023 το οποίο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα είναι ακόμη μια χρονιά-ρεκόρ της ελληνικής κρουαζιέρας.
Όπως εκτιμά η Ένωση Λιμένων οι προοπτικές για το 2023, με βάση τα σημερινά στοιχεία, είναι πολύ ευοίωνες καθώς καταγράφεται μία μεσοσταθμική αύξηση περίπου 15% στις κρατήσεις στο σύνολο σχεδόν των προορισμών.
“Η σημερινή εικόνα είναι πολύ ενθαρρυντική” αναφέρουν στελέχη του κλάδου. Ήδη, πολλοί ελληνικοί προορισμοί υλοποιούν έργα κατασκευής και αναβάθμισης των υποδομών και υπηρεσιών κρουαζιέρας, όπως και έργα που αφορούν την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση των λιμένων.
Νέα χρονιά ρεκόρ το 2022
Η κρουαζιέρα το 2022, κατάφερε και ξεπέρασε σε αριθμούς την προηγούμενη χρονιά-ρεκόρ, το 2019. Οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια έφτασαν τις 4.614 και ο αριθμός επιβατών σε 4.381.876. Η σύγκριση στην αύξηση επιβατών-πλοίων με τη χρονιά Covid του 2021 είναι κατακόρυφη σε ποσοστό της τάξης του 209% και 123,5% αντίστοιχα.
Το ενδιαφέρον είναι η σύγκριση με το έτος ρεκόρ του κλάδου το 2019, με τον αριθμό αφίξεων κρουαζιεροπλοίων να καταγράφει αύξηση κατά 16%, ενώ με την ενσωμάτωση των τελικών στοιχείων για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά -τα έως τώρα στοιχεία αφορούν το εννεάμηνο έως 30 Σεπτεμβρίου- η αύξηση σε σχέση με το 2019 αναμένεται να αγγίξει το 20%.
Σε ό,τι αφορά τον αριθμό κρουαζιερόπλοιων, στις πρώτες θέσεις βρίσκονται η Σαντορίνη, η Μύκονος, ο Πειραιάς, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο, η Πάτμος και το Κατάκολο. Στον αριθμό επιβατών προηγούνται η Σαντορίνη, η Μύκονος, ο Πειραιάς, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο και το Κατάκολο, ενώ ψηλά βρίσκονται επίσης τα Χανιά, Κεφαλονιά-Ιθάκη, η Πάτμος, το Λαύριο, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος και το Ναύπλιο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι σε σχέση με το 2021, παρατηρείται αύξηση στις αφίξεις σε όλους τους προορισμούς και ιδιαίτερα στο Λαύριο κατά 291%, στη Θεσσαλονίκη και στη Σαντορίνη κατά 259%, στη Μύκονο κατά 141%, στο Βόλο κατά 114%, στην Κέρκυρα 96%, στη Ρόδο 95% και στο Ηράκλειο κατά 92%. Σημαντικά ενισχυμένο εμφανίζεται και το homeporting στα ελληνικά λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και του Ηρακλείου, όπου προσφέρεται η σχετική δυνατότητα στους επιβάτες.
Ποσειδώνια Κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη- Πρώτη φορά εκτός Αθηνών
Σίγουρα, η επιλογή της Θεσσαλονίκης δεν ήταν τυχαία ως τοποθεσία για τη διεξαγωγή της σημαντικής έκθεσης των Ποσειδωνίων αποκλειστικά για την κρουαζιέρα. Η κρουαζιέρα πολυτελείας γεννά προσδοκίες για “κρυφούς” και αναδυόμενους προορισμούς σε Ελλάδα και Ανατολική Μεσόγειο, όπως ακριβώς έχει συμβεί τα τελευταία δύο χρόνια με τη “νύφη του Βορρά” και τη μεγάλη αύξηση στις προσεγγίσεις πλοίων. Το Posidonia Sea Tourism Forum φέτος διοργανώνεται για πρώτη φορά στη 12χρονη ιστορία του εκτός Αθηνών και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη στις 25 και 26 Απριλίου. Μεταξύ των εταιρειών πολυτελών και εξειδικευμένων κρουαζιέρων που έχουν ήδη επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους στη διήμερη εκδήλωση περιλαμβάνονται οι Azamara Cruises, Compagnie du Ponant, Scenic Cruises, Seabourn Cruise Line, Variety Cruises και Crystal Cruises.
“Η Θεσσαλονίκη επιλέχθηκε για να αναδείξουμε την ανάγκη για περισσότερες εναλλακτικές λιμανιών και προορισμών, προκειμένου να μειωθεί ο αντίκτυπος και να βελτιστοποιηθεί η διαχείριση της κυκλοφορίας κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου”, τόνισε ο Θεόδωρος Βώκος, διευθύνων σύμβουλος της έκθεσης “Ποσειδώνια Α.Ε.”. Αποτελεί φυσική πύλη για τις αναδυόμενες αγορές των Βαλκανίων, πρόσθεσε ο κ. Βώκος, ενώ έκανε γνωστό ότι σύμφωνα με την έρευνα της Allied Market Research, η προσφορά του τουρισμού πολυτελείας της Ελλάδας αναμένεται να αποφέρει ετήσια έσοδα 2,7 δισ. δολαρίων έως το 2030.
Σημαντικά έσοδα από τον κλάδο
Θετική είναι και η πορεία των συνολικών εσόδων από την κρουαζιέρα στη χώρα και σε όλους τους λιμένες προσέγγισης. “Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις τοπικές κοινωνίες, για τις περιφέρειες αλλά και συνολικά για τη χώρα, όσον αφορά την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας” ανέφερε το ΔΣ της ΕΛΙΜΕ. “Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, ο Πρόεδρος της κ. Θάνος Λιάγκος, τα Μέλη του Διοικητικού της Συμβουλίου και ο Εκτελεστικός της Διευθυντής κ. Δημήτρης Ιατρίδης ήθελαν να ευχαριστήσουν, πρώτον, όλα τα Μέλη της Ένωσης, για την παροχή και επεξεργασία των στοιχείων, τα κατά τόπους Λιμεναρχεία και την ηγεσία και τα στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και όλων των δημοσίων υπηρεσιών και των εταιρειών κρουαζιέρας για την άριστη συνεργασία”.