• Ουσιαστικά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία, με ευθύνη της κυβέρνησης!
  • Ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης των μαθησιακών και ψυχοκοινωνικών προβλημάτων που δημιούργησε ή όξυνε η πανδημία!

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι, αγαπητοί γονείς, μαθητές,

Ένα χρόνο τώρα βιώνουμε τα τραγικά αποτελέσματα της αντιλαϊκής διαχείρισης της πανδημίας στη ζωή και την υγεία, στη μόρφωση και συνολικά στα δικαιώματά μας.

Είναι εύλογα τα ερωτήματα που θέτουν καθημερινά οι εργαζόμενοι, αλλά και οι μαθητές μας, βλέποντας της εφαρμογή ανερμάτιστων, αντιφατικών και αναποτελεσματικών μέτρων. Είναι εύλογο για παράδειγμα το ερώτημα: «Πώς γίνεται με πάνω από 3.000 κρούσματα καθημερινά να ανοίγουν δραστηριότητες που έκλεισαν με πολύ λιγότερα;»

Ο κόσμος είναι κλεισμένος εδώ και 5 μήνες μέσα στα σπίτια του. Χιλιάδες μαθητές ξεροσταλιάζουν πίσω από τις οθόνες των υπολογιστών.  Έχουν κλείσει πάρκα, χώροι άθλησης και πολιτισμού, κάθε δραστηριότητα που θα μπορούσε με μέτρα ασφάλειας, να ανακουφίσει από τη δύσκολη καθημερινότητα που βιώνουμε. Οι παιδικοί σταθμοί, τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και συνολικά οι εκπαιδευτικές δομές είναι σε διαρκή αναστολή λειτουργίας.

Παράλληλα, βιώνουμε ένα μορφωτικό έγκλημα διαρκείας απέναντι στους μαθητές!

 

Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν πήρε κανένα μέτρο για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων από την αρχή της χρονιάς, όχι μόνο δεν ικανοποίησε το αίτημα για αραίωση των μαθητών ανά τάξη, για επαναλαμβανόμενα τεστ στους μαθητές (οργανωμένα από κλιμάκια του ΕΟΔΥ), ώστε να παρακολουθείται με οργανωμένο τρόπο η διάδοση του ιού, όχι μόνο είπε ψέματα για την προτεραιότητα των εκπαιδευτικών στους εμβολιασμούς αλλά και αξιοποίησε την πανδημία ως «ευκαιρία» για να νομοθετήσει σκληρά αντιεκπαιδευτικά μέτρα (αξιολόγηση, τρίμηνα, επαγγελματική εκπαίδευση, τράπεζα θεμάτων, ελάχιστη βάση εισαγωγής, αστυνομία στα πανεπιστήμια κ.α.).

Κυριολεκτικά εδώ και ένα χρόνο συντελείται ένα διαρκές μορφωτικό έγκλημα απέναντι στα μορφωτικά δικαιώματα των νέων, ένα έγκλημα που θα έχει τραγικές συνέπειες για τα επόμενα χρόνια.

Θύματα είναι η πλειοψηφία των παιδιών μικρής αλλά και μεγαλύτερης ηλικίας που ξεκόπηκαν από τους φίλους τους, από την κοινωνικοποίηση που προσφέρει το σχολείο, από τις αγαπημένες τους δραστηριότητες. Ιδιαίτερα βιώνουν τον εγκλεισμό, το κλείσιμο των σχολείων, την απομόνωση τα παιδιά των πιο φτωχών οικογενειών, των οικογενειών που ζορίζονται να τα φέρουν βόλτα, που δεν έχουν ακόμα και τεχνολογικά μέσα για την τηλεκπαίδευση, που προσπαθούν να κάνουν μάθημα πίσω από ένα κινητό.

Μια σειρά από μελέτες στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες δείχνουν ότι το πρόβλημα είναι τεράστιο και οι διαστάσεις του δεν έχουν ακόμα φανεί:

  • Με βάση την έκθεση Ψυχική Υγεία των Παιδιών και των Νέων Ατόμων στην Αγγλία για το 2020″, την οποία εκπονούν το βρετανικό Εθνικό Σύστημα Υγείας σε συνεργασία με τη Στατιστική Υπηρεσία: 1 στα 6 παιδιά εμφανίζει πιθανότητες ψυχικής διαταραχής από 1 στα 9 που ήταν πριν. Τα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν το αίσθημα απομόνωσης από τους φίλους και τον φόβο για τον ιό ως αιτίες πρόκλησης θλίψης. Οι έφηβοι και οι νέοι έχουν επίσης πληγεί καθώς βλέπουν τις προοπτικές τους στη ζωή να μειώνονται. Ο επικεφαλής του ιδρύματος εκφράζει φόβους ότι οι νέοι “χάνουν κάθε ελπίδα για το μέλλον τους”.
  • Πρόσφατη έρευνα του Βρετανικού Ινστιτούτου μελετών αναφέρει ότι στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης ο χρόνος που αφιέρωναν οι μαθητές στη διαδικασία της μάθησης ήταν 50% λιγότερος από ό,τι όταν τα σχολεία ήταν ανοικτά και ότι θα χρειαστεί ένα μεγάλο πρόγραμμα υποστήριξης των μαθητών για να επανορθώσουν τη ζημιά που έγινε στην πανδημία.
  • Σε πρόσφατη μελέτη της unicef αναφέρεται ότι: οι δείκτες που μετράνε την ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων έχουν σχεδόν όλοι “υποχωρήσει”, με την πτώση τους αυτή να αποτελεί προάγγελο διαρκών συνεπειών για μια ολόκληρη γενιά.
  • Με βάση στοιχεία έρευνας στη χώρας μας που δημοσίευσε η Καθημερινή προκύπτουν τα εξής: Αρνητικά συναισθήματα βιώνουν οι εννέα στους δέκα εφήβους, μαθητές γυμνασίου και λυκείου. Τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη. Οι 8 στους 10 μαθητές θεωρούν ότι οι δυσκολίες υποβάθμισαν την ποιότητα του μαθήματος. Λιγότερο από το 60% των μαθητών παρακολουθεί όντως το μάθημα στην τηλεκπαίδευση. Ταυτόχρονα, το 62,6% των μαθητών δηλώνει ότι τα προβλήματα στην τηλεκπαίδευση τους προκάλεσαν άγχος ή και άλλα αρνητικά συναισθήματα

Δε θα επιτρέψουμε να υπάρξουν «χαμένες γενιές»! Δε θα επιτρέψουμε τα παιδιά μας να γίνουν τα μεγαλύτερα θύματα της πανδημίας και της κρίσης!

Μας προβληματίζει το ότι δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό σχέδιο αντιμετώπισης των προβλημάτων, χρηματοδότησης και ενίσχυσης των σχολείων σε όλα τα επίπεδα. Αντιθέτως, τα τεράστια κονδύλια της Ε.Ε. αλλά και του κρατικού προϋπολογισμού πηγαίνουν στις μεγάλες επιχειρήσεις. Από το λεγόμενο «Εθνικό σχέδιο Ανάκαμψης», δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ούτε μισό € δεν πάει για την κάλυψη των αναγκών για την υγεία και τη μόρφωση του λαού.

Μαζί με τους υγειονομικούς και όλο τον λαό απαιτούμε εδώ και τώρα:

  • Μαζικές προσλήψεις μόνιμων γιατρών, νοσηλευτών και υγειονομικών.
  • Πλήρη επίταξη, άνευ όρων, του ιδιωτικού τομέα και ένταξή του στο κρατικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων το αμέσως επόμενο διάστημα απαιτούμε:

  • Άμεσα επαναλαμβανόμενα τεστ, τουλάχιστον ανά εβδομάδα σε όλα τα σχολεία με ευθύνη του ΕΟΔΥ.
  • Προτεραιότητα των εκπαιδευτικών στον εμβολιασμό, υλοποίηση του σχεδίου από σήμερα.
  • Μέτρα για την αραίωση των μαθητών ανά τάξη. Ασφαλή μεταφορά τους με τα ΚΤΕΛ.
  • Άμεσα μέτρα ενίσχυσης και στήριξης των μαθητών για τις τεράστιες ελλείψεις και τα συσσωρευμένα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.
  • Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και του νέου συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Να μη γίνουν προαγωγικές εξετάσεις σε Γυμνάσιο και Λύκειο.

Θέτουμε ανοιχτά ορισμένα ερωτήματα στους συναδέλφους:

  • Μετά από ένα χρόνο πανδημίας και σχεδόν 2 σχολικές χρονιές με «υποεκπαίδευση», θα δεχτούμε από Σεπτέμβρη να έχουμε 26αρια τμήματα, να έχουμε 60.000 αναπληρωτές, να έχουμε μαθητές σε ακατάλληλες αίθουσες;
  • Μετά από ένα χρόνο πανδημίας και σχεδόν 2 σχολικές χρονιές με τεράστιες επιπτώσεις γνωστικές, κοινωνικές και συναισθηματικές στα παιδιά, θα δεχτούμε οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί να έρθουν (αν έρθουν) στα σχολεία τον Γενάρη, η ΠΔΣ και η Ενισχυτική να ξεκινήσουν 2 μήνες πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς;
  • Θα ξεκινήσουμε χωρίς αντισεισμικούς ελέγχους στα σχολεία μετά από 2 μεγάλους σεισμούς σε Λάρισα και Σάμο;

Για τη λειτουργία των σχολείων την επόμενη σχολική χρονιά διεκδικούμε από τώρα, η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ, να καταθέσουν ολοκληρωμένο σχέδιο για τα σχολεία:

  • Μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη.
  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων και ΕΕΠ – ΕΒΠ σε Α/θμια και Β/θμια.
  • Κρατικό σχέδιο ανάπτυξης των σχολικών υποδομών, σχεδιασμός για ανέγερση νέων σχολικών μονάδων με βάση τις ανάγκες. Αντισεισμικοί έλεγχοι στα υφιστάμενα κτίρια.
  • Αυξημένη κρατική χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών.
  • Αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων και της σχολική ύλης. Εντοπισμός των μαθησιακών κενών που έχουν προκύψει τα δύο τελευταία χρόνια.
  • Να λειτουργήσουν από την αρχή της χρονιάς τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας και ΠΔΣ με προσλήψεις εκπαιδευτικών.
  • Προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε όλα τα σχολεία. Στελέχωση των ΚΕΣΥ με όλο το αναγκαίο προσωπικό.
  • Κατάργηση όλων των νομοθετικών διατάξεων που γενικεύουν τη λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκτός πανδημίας, των διατάξεων για τις κάμερες στις τάξεις.
  • Κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου για τη λεγόμενη αξιολόγηση στα σχολεία (ν. 4692/2020, Υ.Α για εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, διατάξεις για εσωτερικό κανονισμό.

Με οδηγό τις δικές μας ανάγκες στη μόρφωση, τη δουλειά και τη ζωή, μπαίνουμε μπροστά στον αγώνα και τη διεκδίκηση!

Ούτε βήμα πίσω από τα δικαιώματα των παιδιών!