Υπερτουρισμός και ο νέος βιώσιμος σχεδιασμός της Σαντορίνης
του Αντώνη Σιγάλα, Δημάρχου Θήρας
Η Σαντορίνη την τελευταία δεκαετία μετατράπηκε σε πρωταθλήτρια- σύμβολο της σταθερής αύξησης του τουρισμού της χώρας. Η ουσιαστική αναβάθμιση της φιλοξενίας με υψηλού επιπέδου ανακαινισμένα ξενοδοχεία, και η γεωπολιτική συγκυρία για τη χώρα ευνόησαν αυτήν την εκρηκτική, αλλά κυρίως σταθερή ανάπτυξη του εισερχομένου τουρισμού.
Κι ενώ αυτή η ευτυχής συγκυρία έπρεπε να «αρπαχτεί απο τα μαλλιά» και να μονιμοποιήσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον για την φυσική ομορφιά του ηφαιστειακού αναγλύφου της, και της ταξιωδιτικής εμπειρίας που προσφέρει με την αρχαιολογική ιστορία της και τους ιδιαίτερους ιστορικούς και παραδοσιακούς θησαυρούς απο την αρχιτεκτονική κληρονομιά μέχρι την γαστρονομική της πρωτοπορία, αναπτύχθηκε ένα φλύαρο «κίνημα» με θεωρίες περι υπερτουρισμού και κορεσμού.
Οι υποδομές του νησιού, και κυρίως αυτές της κρατικής αρμοδιότητας παραμένουν ίδιες απο τα χρόνια της δεκαετίας του 80. Πριν λοιπόν μιλήσει κανείς για υπερτουρισμό, που εκ’ των πραγμάτων λειτουργεί δυσφημιστικά, θα έπρεπε να αναρωτηθεί για το ποια πρόοδο έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια τόσο σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και σε επιπέδου κεντρικού σχεδιασμού και επενδύσεων.
Αναλάβαμε τη διοίκηση του νησιού πριν λίγες ημέρες, την ίδια περίοδο μια νέα κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει προοπτική ανάπτυξης στη χώρα. Το νέο πολιτικό αφήγημα επιχειρεί να ανατρέψει τους εύκολους δρόμους της επανάπαυσης. Θελουμε να μιλήσουμε πρώτα θετικά για την ανάγκη των επενδύσεων που έχει το νησί, και οχι να φιλολογούμε για δήθεν υπερτουρισμό, ενώ δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα σε επίπεδο δημοσίων επενδύσεων τα τελευταία χρόνια στα νησιά μας. Έτσι επεξεργαζόμαστε ήδη ένα συνολικό σχέδιο αειφόρας και βιώσιμης ανάπτυξης σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, αλλάζουμε τη θεώρηση για τα σκουπίδια και την ανακύκλωση , και ξεδιπλώνουμε το πρόγραμμά μας, που περιλαμβάνει άμεσα την διεκδίκηση της ενεργειακής αυτονομίας, την προώθηση των έργων αφαλάτωσης, τον σχεδιασμό συγκοινωνιακών έργων, την κατασκευή νέου λιμένα και μαρινών, την κατασκευή δεύτερου τελεφερίκ, και την ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης του αεροδρομιου
Απο την άλλη πλευρά και σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, μέσα απο τις καμπάνιες στο εξωτερικό αλλάζουμε το τουριστικό «επιμύθιο» της Σαντορίνης. Άναζωογονούμε το μονοθεματικό σχήμα ηλιοβασίλεμα – Οια, με το καθολικότερο Καλντερα- Παράδοση – Πολιτισμός. Αναδεικνύουμε την καλντερα σε όλο της το μήκος, προβάλλουμε τα εμβληματικά χωριά το Ακρωτηρι, τη Μεγαλοχώρι, τον Πύργο, το Εμπορείο. Δίνουμε έμφαση στην μοναδική παραδοσιακή φυσιογνωμία των μοναδικών χωριών και προβάλλουμε κεντρικά τους πολιτισμικούς αρχιτεκτονικούς θησαυρούς τους Μύλους Γουλά, και τα μονοπάτια της Αρχαίας Θήρας και την γοητεία της Θηρασιάς που σήμερα δέχονται ελάχιστους επισκέπτες. Στόχος όλων αυτών είναι να αναδείξουμε τον θεματικό τουρισμό, και να πετύχουμε ως πρώτο ελληνικό νησί την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν στους 9 μήνες.
Υπήρξε ένα σοβαρό σφάλμα στρατηγικής για τα νησιά μας , στο οποίο συνέβαλε μια νοοτροπία εφησυχασμού τόσο της τοπικής αυτοδιοίκησης προηγούμενων διοικήσεων όσο και η νωθρότητα προηγούμενων κυβερνήσεων. Χρειαζόμαστε άμεσο εκσυγχρονισμό των υποδομών μας, και στη συνέχεια αποτελεσματικό συντονισμό του management του εισερχομένου τουρισμού. Το να μιλάς για υπερτουρισμό, όταν ο τόπος είχε αφεθεί στην αδράνεια επι χρόνια, είναι ένας άγονος θεωρητικισμός.
Θα λειτουργήσουμε αντίστροφα στους δρόμους της πράξης και των απτών αποτελεσμάτων..!!