“Είναι προφανές πως ο κοροναϊός είναι ένα έκτακτο γεγονός, που μας υποχρεώνει να το παρακολουθούμε πάρα πολύ στενά. Σύμφωνα με την ανάλυση που κάναμε στο Υπουργείο Τουρισμού για τις δυνητικές επιπτώσεις του, οι πιο άμεσες από αυτές αφορούν στον τομέα της κρουαζιέρας, όπου ήδη υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις καραντίνας” σημειώνει στο Capital.gr ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης.
“Σε δεύτερο επίπεδο οι επιπτώσεις αφορούν στους ανθρώπους που επισκέπτονται τη χώρα μας από την Κίνα, καθώς ήδη υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ακυρώσεων από ταξιδιώτες που έρχονται από τη χώρα αυτή.
Οι ακυρώσεις αυτές είναι αναμενόμενες και σε κάποιο βαθμό αυτό είναι υποβοηθητικό στην προσπάθεια θωράκισης της χώρας μας, ώστε να μην υπάρχουν ευρύτερα κρούσματα της νόσου” συνεχίζει.
“Αυτό που θέλουμε να περάσουμε ως μήνυμα στον κόσμο και που αποτελεί και την πραγματικότητα είναι ότι η χώρα μας είναι θωρακισμένη, έχει συγκεκριμένο πλάνο δράσης, έχει νοσοκομεία αναφοράς, διαθέτει δηλαδή τρόπους αντιμετώπισης και, συνεπώς, δεν συντρέχει κανένας λόγος ανησυχίας για τους ταξιδιώτες οι οποίοι επιλέγουν τη χώρα μας ως προορισμό τους” τονίζει ο υπουργός Τουρισμού.
Ο στόχος για 500 χιλιάδες Κινέζους
Πρόσφατα ο κ. Θεοχάρης είχε αναφερθεί στη σημασία της συμφωνίας για τη δεύτερη σύνδεση από τη Σαγκάη στην Αθήνα με απευθείας πτήσεις αύξηση της συχνότητας της πρώτης σύνδεσης από το Πεκίνο στην Αθήνα. Στόχος μάλιστα του υπουργείου Τουρισμού είναι μέχρι το 2021 ο αριθμός των Κινέζων επισκεπτών στη χώρα μας να αγγίξει τις 500 χιλιάδες.
Με δεδομένο το σχεδιασμό του υπουργείου Τουρισμού για μεγάλη ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από την Κίνα, οι όποιες απώλειες εξαιτίας του κοροναϊού δεν μπορούν να θεωρηθούν χωρίς σημασία, όπως επισημαίνουν παράγοντες του χώρου.
Τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους τουριστικοί φορείς αναφέρουν πως πέρσι οι τουρίστες από την Κίνα που ήρθαν στην Ελλάδα προσέγγισαν τις 150 χιλιάδες, σημειώνοντας αισθητή άνοδο σε σχέση με το 2018, όταν ήρθαν περίπου 125 χιλιάδες Κινέζοι.
Σε σύνολο 32 εκατ. τουριστών που κατέγραψε πέρσι η Ελλάδα συνολικά, ο αριθμός των Κινέζων δεν είναι μεγάλος μεν, τα χρήματα όμως που αφήνουν στην αγορά είναι αντιστρόφως ανάλογα. Οι Κινέζοι έχουν από τις υψηλότερες ταξιδιωτικές δαπάνες, με το μέσο τουρίστα να ξοδεύει ημερησίως όσα ξοδεύει ο μέσος δυτικός τουρίστας για όλη την περίοδο των διακοπών τους στη χώρα μας.
Την εικόνα για την ελληνική αγορά αποτυπώνει περισσότερο η Σαντορίνη. Ξενοδόχοι που δραστηριοποιούνται στο νησί τονίζουν στο Capital.gr πως οι κρατήσεις για τη φετινή περίοδο παρουσιάζουν ορατή πτώση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια λόγω του ιού και της αβεβαιότητας που επικρατεί. Τα πάντα είναι ρευστά όμως και ευελπιστούν πως ίσως προς το τέλος της σεζόν οι συνθήκες βελτιωθούν.
Σημειώνεται πως η επίσκεψη στη Σαντορίνη αποτελεί “όνειρο ζωής” για πολλούς Κινέζους, που τελούν το γάμο τους και φωτογραφίζονται με φόντο το ηλιοβασίλεμα της Οίας. Είναι χαρακτηριστικό πως πέρσι οι αφίξεις στο νησί από την Κίνα υπολογίζονται σε 100 χιλιάδες.
Πάντως φορείς του ξενοδοχειακού χώρου προσθέτουν και μια άλλη οπτική. Λόγω του ότι θα μειωθούν τα ταξίδια προς την Κίνα, είναι μια καλή ευκαιρία για ενίσχυση του ρεύματος προς την Ευρώπη από τις άλλες αγορές του εξωτερικού.
Χαμένη σεζόν για την κρουαζιέρα
Ένας κλάδος που θα επηρεαστεί από την εξάπλωση του ιού είναι και αυτός της κρουαζιέρας. Τα τελευταία χρόνια υπήρξαν σημαντικές προσπάθειες για διείσδυση στην Κίνα, με μεγάλες προοπτικές και τα επόμενα χρόνια λόγω του μεγέθους της αγοράς.
Η επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά με την επέκταση του τμήματος του λιμανιού κρουαζιέρας ήταν το πρώτο σημαντικό βήμα για το επιχειρούμενο άνοιγμα της Ελλάδας στη χώρα του “μεταξιού”. Οι προσπάθειες για ισχυροποίηση του τουριστικού ρεύματος από την Κίνα εντάθηκαν τις σεζόν που ακολούθησαν.
Η Celestyal Cruises χαρακτηριστικά έχει ξεκινήσει από το 2017 προγράμματα κρουαζιέρας με Κινέζους τουρίστες. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, μέχρι και πέρσι υπήρχε εξέλιξη της αγοράς, όμως σε αργούς ρυθμούς. Τα κρούσματα του ιού εντούτοις έφεραν φέτος ακυρώσεις γκρουπ και για το επόμενο εξάμηνο τουλάχιστον η συγκεκριμένη αγορά εκτιμάται πως θα είναι μηδενική. Όπως τονίζουν πηγές της εταιρείας, οι προσπάθειες για ενίσχυση της κινεζικής αγοράς θα ξεκινήσουν και πάλι από το Σεπτέμβριο.
Η ισχυρή δύναμη στον Τουρισμό
Η ανησυχία παραγόντων του Τουρισμού, και πανευρωπαϊκά και φυσικά στην Ελλάδα, προκύπτει από το γεγονός πως η Κίνα έχει τα τελευταία χρόνια εξελιχθεί σε ένα πανίσχυρο ταξιδιωτικό κολοσσό. Σύμφωνα με στοιχεία της China Tourism Academy, το 2018 δαπάνησαν 130 δισ. δολάρια για ταξίδια στο εξωτερικό, με το ποσό να είναι αυξημένο κατά 13% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ευρώπη η Ιταλία (με 5,3 εκατ. διανυκτερεύσεις), η Γαλλία (4 εκατ. διανυκτερεύσεις), η Γερμανία (3 εκατ.) και η Ισπανία (2,5 εκατ.).
Λάτρεις των διάσημων brands, οι Κινέζοι τουρίστες έχουν υψηλά ποσοστά επισκεψιμότητας, τόσο στην Ιταλία, όσο και στη Γαλλία, για την οποία μάλιστα αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες “πηγές” αφίξεων. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, το 2017 οι Κινέζοι τουρίστες ξόδεψαν 258 δισ. δολάρια, οι Αμερικάνοι 135 δισ. δολάρια, οι Γερμανοί 84 δισ. δολάρια, οι Βρετανοί 63 δισ. δολάρια και οι Γάλλοι 41 δισ. δολάρια.
Ντόμινο εξελίξεων στη Μεσόγειο
Ήδη τουριστικοί πράκτορες στη γειτονική Ιταλία, όπου μόνο τον περσινό Φεβρουάριο, οι αφίξεις από την Κίνα έφταναν τις 500 χιλιάδες, μετρούν τις πρώτες απώλειες. Υπάρχει φόβος ότι η συνολική μείωση της τουριστικής κίνησης μπορεί να διαρκέσει τουλάχιστο έξι μήνες, μέχρι το τέλος σχεδόν της θερινής σεζόν.
Και τα ρωσικά ταξιδιωτικά πρακτορεία όμως σταμάτησαν να πωλούν πακέτα στην Κίνα λόγω της επιδημίας του κοροναϊού στη χώρα σύμφωνα με την Ένωση Ρωσικών Ταξιδιωτικών Πρακτορείων. Παράλληλα η Αίγυπτος ανέστειλε όλες τις πτήσεις από και προς την Κίνα, όπως ανακοίνωσε επίσημα ο Σύνδεσμος Αιγυπτιακών Πρακτορείων Τουρισμού.
Πηγή: https://www.capital.gr/