- Δυναμική κινητικότητα για την εξυγίανση του κλάδου των «τράνσφερ»
- Συνέντευξη του αντιπροέδρου του «Σωματείου Εκμισθωμένων Οχημάτων με Οδηγό» – Σαντορίνης
Έπειτα και από τη τελευταία Γενική συνέλευση (τέλη Οκτωβρίου 2020) των μελών του «Σωματείου Εκμισθωμένων Οχημάτων με Οδηγό» Σαντορίνης (ΣΕΟΟ) και τις συνεχείς διαβουλεύσεις του 5μελούς προεδρείου τις τελευταίες εβδομάδες, ετοιμάστηκαν δύο καταλυτικές κινήσεις με σκοπό την εξυγίανση του μεγάλου αυτού μεταφορικού κλάδου, που ειδικότερα για την Σαντορίνη εξυπηρετεί σχεδόν το 90% του μεταφορικού όγκου σε επίπεδο «τράνσφερ» (βανάκια).
Πρώτον, είναι πλέον έτοιμο το εισηγητικό υπόμνημα προς τα δύο συναρμόδια υπουργεία (Μεταφορών & Τουρισμού).
Ως δεύτερο βήμα, το τοπικό σωματείο Σαντορίνης πρωτοστάτησε για την ίδρυση πανελλήνιου διασυλλογικού οργάνου (Πανελλήνιας Επιτροπής Σωματείων Εκμισθωμένων Οχημάτων με Οδηγό), αφού έφερε σε επικοινωνία τα 5 συνολικά σωματεία του κλάδου σε όλη τη χώρα. Προϊόν αυτής της επικοινωνίας ήταν η ιστορική απόφαση για τη σύσταση Επιτροπής, όπου επί της ουσίας συνενώνει όλα τα κατά τόπους σωματεία στην επικράτεια με κοινούς στόχους και σκοπούς και σαφέστατα «κοινό μέτωπο αγώνα», καθώς όπως αναφέρθηκε από τα στελέχη του προεδρείου του ΣΕΟΟ Σαντορίνης: «το κλίμα ωρίμασε για τη συζήτηση με τους δύο συναρμόδιους υπουργούς και είμαστε πλέον έτοιμοι να παρουσιάσουμε το συνολικό σκεπτικό για τις επικείμενες αλλαγές στο ν.4093/12 και τις συνακόλουθες νομοθετικές τροποποιήσεις του».
Για την ιστορία, η φετινή καλοκαιρινή σαιζόν πυροδότησε πλήθος αντιδράσεων πανελλαδικά, αφού έπειτα από την εφαρμογή της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Μεταφορών, που θεσπίστηκε φέτος διαφάνηκαν σοβαρά λάθη και ελλείψεις στη σχέση κράτους και του τεράστιου κλάδου των «τρανσφεράδων».
Επίσης, σοβαρός λόγος των κινήσεων που προγραμματίστηκαν τόσο από το τοπικό σωματείο Σαντορίνης, όσο και από την υπό ίδρυση Πανελλήνια Επιτροπή, σχετίζεται με τον επαναπροσδιορισμό του βασικού αντικειμένου των επιχειρήσεων εκμισθωμένων οχημάτων με οδηγό.
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΟΟ-Σ και δημοσιογράφος Βασίλης Κασιμάτης εξηγεί:
«Έως σήμερα τα 2 υπουργεία και ενόσω γνωρίζουν πολύ καλά, ότι τα οχήματά μας εκτελούν τράνσφερ τουριστών από το σημείο Α στο σημείο Β, καθόσον έτσι ορίζεται και στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου και του συστήματος Διαύγεια, εντούτοις εξακολουθούν να κωφεύουν βαπτίζοντας τη μετακίνηση ως ενοικίαση ιχε με οδηγό. Τονίζω ότι όταν ήρθε ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης με το μισό υπουργικό συμβούλιο, γραμματείς υπουργείων, περιφερειάρχες, δημάρχους και πλήθος ξένων δημοσιογράφων τον περασμένο Ιούνιο προκειμένου να ανοίξει την αυλαία της φετινής τουριστικής σαιζόν από τη Σαντορίνη, οι εκατοντάδες αυτοί προσκεκλημένοι συμπεριλαμβανόμενου και του ιδίου του πρωθυπουργού, μετακινήθηκαν με τα οχήματα του κλάδου μας, με τα οχήματα του σωματείου μας. Δεν τους τα νοικιάσαμε. Τράνσφερ κάναμε!!! Τιμολόγια μεταφοράς εκδώσαμε και όχι ενοικίασης!
Παραδειγματικά αναφέρουμε ότι στη Σαντορίνη υπάρχουν διακόσιες και πλέον χιλιάδες τουριστικές κλίνες. Το 2019 ο μέσος όρος ήταν 2,54 διανυκτερεύσεις ανά τουρίστα. Με μέσο όρο τα 3 άτομα (οικογένεια-παρέα) ανά διαδρομή, σημαίνει ότι στο νησί αφιξοαναχορούνται τουρίστες σε 26.902 δρομολόγια από και προς αεροδρόμιο και λιμάνι ανά σχεδόν 3 ημέρες. Ήτοι 10.591 μεταφορές ατόμων καθημερινά!! Χώρια οι λοιπές μετακινήσεις εντός του νησιού σε άλλους προορισμούς. Και επειδή η Σαντορίνη δεν είναι νησί ομαδικού τουρισμού και all inclusive σε γίγα ξενοδοχειακές μονάδες όπως η Κρήτη και η Ρόδος, ώστε να μετακινούνται και με 50άρια πούλμαν από το αεροδρόμιο, αλλά είναι κυρίαρχα νησί των individuals (μεμονωμένοι), απαιτούνται περί τα 1.000 οχήματα σε καθημερινή δρομολογιακή κίνηση.
Τα ταξί είναι μόνο 39! Συνεπώς ο κύριος όγκος (90 και πλέον %) διακινείται με τα 700 περίπου οχήματα τύπου βανάκια-τράνσφερ (τα μέλη του ΣΕΟΟ Σαντορίνης) και τα 180 περίπου mini–buses 12 έως 22 θέσεων (μέλη του σωματείου οχημάτων δημοσίας χρήσεως).
Είναι κατ’ελάχιστον αστείο να περιμένει κανείς να διακινηθεί ο τεράστιος αυτός όγκος από … 39 ταξί!
Συνεπώς δεν μιλάμε για ενοικίαση αυτοκινήτου με οδηγό μόνο, αλλά κυρίως για ξεκάθαρη μεταφορά τουριστών με το σύστημα προκράτησης.
Κατά συνέπεια ζητούμε την αλλαγή ονομασίας του κλάδου μας σε «Εκμίσθωση οχήματος με οδηγό – Μεταφορές» ώστε να πάψουν πλέον και οι παρεξηγήσεις με τους συναδέλφους αυτοκινητιστές (ταξί) καθώς και η στοχοποίηση του κλάδου μας. Άλλωστε αυτός ήταν και ο σκοπός της πρώην υπουργού τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη όταν το 2012 θέσπισε το νόμο 4093. Έδινε λύση στο μείζον πρόβλημα της μεταφοράς των εκατομμυρίων τουριστών και σαφέστατα δεν είχε στο μυαλό της … απλά να αυξηθεί ο στόλος των ενοικιαζομένων οχημάτων στη χώρα!
Επιπλέον ζητάμε την αύξηση της διάρκειας λειτουργίας των οχημάτων μας από τα επτά έτη που είναι σήμερα στα 12. Τα ενοικιαζόμενα οχήματα των εταιριών “rent a car” έχουν διάρκεια λειτουργίας τα 12 έτη. Όμως αυτά τα οχήματα τα οδηγούν εκατοντάδες «χέρια» κάθε χρόνο με την ανάλογη φθορά στον ύψιστο βαθμό, ενώ συνήθως είναι και χαμηλού κόστους αγοράς. Τα δικά μας οχήματα – κι αυτά ενοικιαζόμενα κατά το νόμο – τα οδηγεί ο ίδιος οδηγός με απόλυτη ευθύνη του, τη καθημερινή συντήρηση και επιστασία. Άρα και δραστικά μεγαλύτερη διάρκεια ζωής! Και τα οχήματά μας είναι συνήθως ακριβά οχήματα που αντέχουν πολύ περισσότερο στο χρόνο και με δυσανάλογο κόστος οικονομικής απόσβεσης. Επομένως, πως είναι δυνατό να δίνει το κράτος στα οχήματα renta a car την 12ετία και στα τράνσφερ μόνο 7ετία; Αυτό θα αλλάξει, γιατί αν δεν αλλάξει ας έρθουν τα υπουργεία το καλοκαίρι να διακινήσουν με στρατιωτικά ΡΕΟ τους τουρίστες.
Τέλος μια ακόμα «κόκκινη γραμμή» για εμάς είναι η καταβολή της αμοιβής της υπηρεσίας μας εντός του οχήματος, είτε με μετρητά είτε με POS. Δεν είναι δυνατόν να παραλαμβάνουμε πελάτη για διαδρομή από το αεροδρόμιο στο βορά του νησιού και να πρέπει ντε και καλά (ανούσιο!) να τον περνάμε από το γραφείο μας τυχόν από το νότιο μέρος του νησιού, για να πληρώσει ως ορίζει ο νόμος εντός του γραφείου μας.
Υπάρχουν και άλλες επί μέρους αξιώσεις που εισηγούμαστε στο υπόμνημά μας εξίσου σημαντικές.
Κατανοούμε ότι το επάγγελμα είναι σχετικά καινούργιο στην ευρύτερη Ελληνική τουριστική αγορά (στο εξωτερικό λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια) και ότι τα υπουργεία χρειάζονται και τη δική μας αρωγή προς την αναβάθμιση της υπηρεσίας που μοναδικούς στόχους έχει, αφενός την καλύτερη εξυπηρέτηση των 32 εκατομμυρίων τουριστών (ετησίως) της χώρας μας και αφετέρου του να είμαστε ως χώρα ανταγωνιστικότερη των άλλων τουριστικών αγορών. Ας κοιτάξουν και τα 2 υπουργεία το πώς λειτουργούν τα τράνσφερ και στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Δεν ζητάμε κάτι παραπάνω από αυτές; Και επιτέλους, είμαστε μέλη της Ε.Ε. ή λεγόμαστε Ευρωπαίοι πολίτες μόνο … στα χαρτιά;
Αξίζει να αναφέρω κλείνοντας ότι όλα τα ανωτέρω αποτελούν «κόκκινες γραμμές» και για τα 5 σωματεία της χώρας καθώς και της υπό ίδρυση «Πανελλήνιας Επιτροπής Σωματείων Εκμισθωμένων Οχημάτων με Οδηγό» της οποίας μετέχω και προσωπικά.
Αυτό σημαίνει ότι έως την εκκίνηση της επόμενης τουριστικής σαιζόν, θα πρέπει να έχουν επιλυθεί από τα 2 συναρμόδια υπουργεία, τα προβλήματα του κλάδου μας. Σε αντίθετη περίπτωση έχω την αίσθηση ότι το κράτος θα πρέπει να αναζητήσει τον τρόπο για το πως θα μετακινηθούν τα εκατομμύρια των τουριστών μας, διότι απλούστατα και από τα όσα συζητάμε τα μέλη που ηγούμαστε σε όλη την Ελλάδα αυτής της πανελλήνιας κινητοποίησης, έχουμε σχεδόν αποφασίσει ακόμα και το να κρατήσουμε σε αργία τα οχήματά μας, έως ότου μας αναγνωριστούν τα δίκαια, έννομα και εύλογα αιτήματά μας».