Μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια ο αριθμός των διανυκτερεύσεων στην Σαντορίνη έχει αυξηθεί κατά 66%, δηλαδή 5,5 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις το 2017, σε σύγκριση με 3,3 εκατομμύρια το 2012.
Το 2017 αντιστοιχούσαν 107,8 τουρίστες ημερησίως ανά 100 κάτοικους και 220,6 τουρίστες ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο. Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνονται σε έρευνα της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Σε επίπεδο κρουαζιέρας, η Σαντορίνη είχε 592 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων το 2019 (474 το 2018) και 980.771 επιβατών (749.286 το 2018), αριθμοί που την κατατάσσουν δεύτερο προορισμό στην Ελλάδα πίσω από τον Πειραιά, ο οποίος είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Το ζήτημα απασχολεί τις τοπικές αρχές, τους κατοίκους και φυσικά τους αρμόδιους φορείς, μιας και ο υπερτουρισμός έχει πάρει ανεξέλεγκτη μορφή στην Σαντορίνη, δημιουργώντας συνθήκες κορεσμού του προορισμού και αλλοτρίωσης του χαρακτήρα του κοινωνικού ιστού εξαιτίας της ανεξέλεγκτης καθημερινής ροής δεκάδων χιλιάδων τουριστών.
Οι ειδικοί θεωρούν ότι νομοτελειακά θα επέλθει κατάρρευση αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα κι αν δεν υπάρξει ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Προτείνεται εισιτήριο εισόδου στην Οία
Μια σοβαρή πρόταση επί του θέματος κατέθεσε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, στο πλαίσιο της λήψης λελογισμένων και ρεαλιστικών μέτρων.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής της Κυριακής», για την Σαντορίνη προτείνεται η επιβολή εισιτηρίου εισόδου στον οικισμό της Οίας κατά την περίοδο αιχμής, ο οποίος θεωρείται από τους πλέον πολυσύχναστους του νησιού συγκεντρώνοντας εκατομμύρια επισκέπτες.
Με τον τρόπο αυτό θα περιορισθεί η είσοδος στον παραδοσιακό οικισμό του νησιού, ο οποίος αποτελεί σημείο αναφοράς σε παγκόσμιο τουριστικό επίπεδο. Σε περίπτωση που εφαρμοστεί το μέτρο, η Οία θα γίνει ο πρώτος οικισμός στην Ελλάδα με κόμιστρο εισόδου.
Προτείνεται επίσης, περιορισμός του Airbnb οι δείκτες του οποίου χτυπούν «κόκκινο» στην Σαντορίνη, ωράριο στα κρουαζιερόπλοια και επιβολή τέλους στους επισκέπτες με σκοπό την κατασκευή υποδομών, δημιουργία πρότυπου δικτύου ανακύκλωσης απορριμμάτων και λήψη μέτρων που θα επιβάλλουν αυστηρό σεβασμό του περιβάλλοντος.
Η εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων είναι θέμα που υπόκειται στη βούληση των ελληνικών και τοπικών αρχών.
Πηγή: Καθημερινή