Με αφορμή δημοσίευμα στην Καθημερινή την 24η Μαΐου 2020 «Απαγορευτικό απόπλου διαρκείας στην κρουαζιέρα» θα θέλαμε να αναφερθούμε στον κλάδο αυτό του θαλάσσιου τουρισμού γενικότερα αλλά ιδιαίτερα για τον ρόλο του και τα οφέλη σε ότι αφορά την Χώρα μας.
Είναι γεγονός η ανάπτυξη της κρουαζιέρας όσον αφορά την έκτασή της σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της υδρογείου. Η ετήσια αύξηση κατά μέσο όρο είναι στο 7 % περίπου αλλά και οι νέες παραγγελίες πλοίων που συνήθως κατασκευάζονται σε Ευρωπαϊκά ναυπηγεία είναι της τάξεως των $64,6 δισεκατομμυρίων.
Το δε μέγεθος των πλοίων αυξάνεται συνεχώς και έχουν ήδη φτάσει σε μέγεθος πλοίων με 5.000 και πλέον επιβάτες, με 2.000 και πλέον πλήρωμα. Ταυτόχρονα έχουν βελτιωθεί πολύ οι όροι ασφάλειας αλλά και υγειονομικοί κανόνες ώστε να προσφέρονται ασφαλείς και αξέχαστες διακοπές στους πελάτες με ατελείωτες δραστηριότητες.
Τον τελευταίο καιρό βέβαια υπάρχει επίσης μια τάση κατασκευής κρουαζιεροπλοίων μικρότερων μεγεθών με ιδιαίτερη πολυτέλεια και έμφαση σε ειδικούς προορισμούς.
Δηλαδή χωρητικότητα μέχρι 200 – 300 επιβάτες με επιπλέον ανέσεις και προορισμούς όπως Αρκτική, Ανταρκτική, αλλά και Ελληνικά νησιά.
Η αυξητική αυτή τάση που αναμενόταν να εκτιναχθεί ακόμη περαιτέρω το 2020 διεκόπη στις αρχές του έτους με την πανδημία που παρουσιάστηκε ανά τον κόσμο. Έτσι λοιπόν αναγκάστηκαν τα πλοία να διακόψουν τα ταξίδια τους και να αποβιβάσουν τους επιβάτες, καθώς και έναν αριθμό πληρώματος μέχρι να περάσουν ασφαλώς αυτές οι δύσκολες ημέρες.
Η κρουαζιέρα όπως φαίνεται και από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τις κρατήσεις των εταιρειών παραμένει ένας δημοφιλέστατος τρόπος διακοπών και αυτό μας δίνει το δικαίωμα να προγραμματίζουμε για την επανεκκίνηση σε διαφορετικές ημερομηνίες ανά περιοχή.
Αναφερόμενοι για την Ανατολική Μεσόγειο και φυσικά συμπεριλαμβάνοντας την Χώρα μας ελπίζουμε ότι από αρχές Αυγούστου θα ξεκινήσουν και πάλι τα κρουαζιερόπλοια, ίσως με μειωμένο αριθμό επιβατών, λιγότερα πλοία αρχικά και φυσικά με εφαρμογή ειδικών πρωτοκόλλων λειτουργίας πλοίων, αλλά και λιμένων και προορισμών γενικότερα.
Ήδη έχουν έρθει τα αρχικά σχέδια των Ευρωπαϊκών πρωτοκόλλων, τα οποία επεξεργάζονται και προσαρμόζουν για την Ελληνική επικράτεια, αλλά ίσως και σε ορισμένους ειδικούς προορισμούς, από τα υγειονομικά πεδία και τους επιστήμονες για να επανεκκινήσουμε ασφαλώς.
Ελπίζουμε ότι σύντομα (σε λίγες ημέρες) θα ανακοινωθούν τα πρωτόκολλα και θα αρχίσουν οι εταιρείες να προγραμματίζουν τις κρουαζιέρες τους σε διάφορους προορισμούς της περιοχής μας.
Εταιρείες ήδη έχουν ανακοινώσει για επανεκκίνηση από τέλος Ιουλίου, μέχρι και τέλος Αυγούστου. Βέβαια υπάρχουν ορισμένες που ανακοινώνουν για Δεκέμβριο. Τέλος, είναι λίγες ή μερικά πλοία εταιρειών που θα ξεκινήσουν αρχές του 2021.
Το re start είναι μια δύσκολη ιστορία και απαιτείται τουλάχιστον ένας μήνας προετοιμασία για το πλοίο. Επιπλέον όλοι αντιλαμβανόμεθα ότι οι εταιρείες θα επανεκκινήσουν τον στόλο τους σταδιακά σε διάφορους προορισμούς.
Αυτή τη στιγμή παγκοσμίως υπάρχουν περίπου 460 πλοία από τα οποία τα 420 είναι αδρανεί και έχουν προσεγγίσει σε λιμένα ή αγκυροβόλια και μερικά ταξιδεύουν προς Ασία για να αποβιβάσουν πληρώματα στις πατρίδες τους.
Οι συζητήσεις και αναφορές που γίνονται για συνολική ακύρωση κρουαζιέρων για το 2020 και ακόμη περσότερο 2021 είναι αβάσιμες, μη σοβαρής προέλευσης και φυσικά κάνουν τεράστια ζημιά στον σημαντικό αυτό κλάδο του τουρισμού.
Τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια λειτουργούσαν πάντοτε με τα υψηλοτέρα στάνταρτ όσον αφορά την υγιεινή και την ασφάλεια και οι εταιρείες κρουαζιέρας από την πρώτη στιγμή της πανδημίας έχουν επενδύσει στην εφαρμογή όλων των απαραίτητων μέτρων για την περαιτέρω προστασία των επιβατών, του πληρώματος αλλά και τον κάτοικων των
προορισμών που προσεγγίζουν τα πλοία.
Σχετικά με τα έσοδα της Χώρας μας από την κρουαζιέρα τα οφέλη είναι ετησίως περίπου 1 δις $, αλλά το σπουδαιότερο όφελος είναι η διαφήμιση της πατρίδας μας στις διάφορες χώρες προέλευσης των επιβατών, αφού από τα στοιχεία φαίνεται ότι μας αποφέρει ένα μεγάλο αριθμό τουριστών για πολυήμερες διακοπές με συγγενείς και φίλους. Το ποσοστό αυτό από τους διερχόμενους επισκέπτες κρουαζιέρας είναι περίπου στο 25 %.
Επιπροσθέτως πρέπει να συνυπολογίσουμε την συνεισφορά της κρουαζιέρας στην απασχόληση χιλιάδων εργαζομένων, την ανάπτυξη διάφορων προορισμών και τα οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες. Τέλος, ας λάβουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν διάφοροι προορισμοί που εξαρτώνται τουριστικά κυρίως από την κρουαζιέρα όπως το Κατάκολο, η Πάτμος κλπ.
Συνοψίζοντας λοιπόν θα θέλαμε να τονίσουμε ότι η κρουαζιέρα βασισμένη στα δεκάδες εκατομμύρια πιστών επιβατών έχει αποδείξει διαχρονικά ότι μπορεί να ανταπεξέλθει σε δυσμενείς συνθήκες και να επανακάμψει δυναμικά όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Επίσης η ανάπτυξη της κρουαζιέρας παράλληλα με άλλες μορφές τουρισμού μόνο οφέλη θα έχει για την οικονομία της χωράς μας.
ΕΕΚΦΝ