«Η Ελλάδα είναι και πάλι “in” μετά από τα χρόνια της κρίσης. Καταλαμβάνει μια κορυφαία θέση στις κρατήσεις μας, είναι στο top 5», αναφέρει χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, ο Τόμας Γκράουνε, αρμόδιος για την Ελλάδα του μεγαλύτερου πολιτιστικού τουριστικού οργανισμού της Ευρώπης, Studiosus
«Οι προοπτικές είναι απολύτως ρόδινες. Η Ελλάδα είναι και πάλι “in” μετά από τα χρόνια της κρίσης. Καταλαμβάνει μια κορυφαία θέση στις κρατήσεις μας, είναι στο top 5. Πέρυσι είχαμε αύξηση κρατήσεων 60%, ενώ το 2018 καταγράφουμε ήδη 70% και πλέον. Τώρα, που η κατάσταση είναι καλύτερη, οι επισκέπτες επιστρέφουν. «Ηταν σαν ένα μεγάλο κύμα το οποίο συσσωρεύτηκε και τώρα απελευθερώθηκε. O σημαντικότερoς λόγος είναι ότι τα αρνητικά σχόλια στον γερμανικό τύπο εξαφανίστηκαν και πολλαπλασιάζονται συνεχώς τα θετικά μηνύματα», λέει ο Τόμας Γκράουνε, αρμόδιος για την Ελλάδα του μεγαλύτερου πολιτιστικού τουριστικού οργανισμού της Ευρώπης Studiosus, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Τονίζει, δε, πως «αν και δεν μοιάζει φυσικό, έγιναν πολύ σημαντικά βήματα στον τομέα της ποιότητας του ελληνικού τουρισμού εν μέσω κρίσης. Τώρα που υπάρχει βελτίωση θα πρέπει να μην την ακυρώσουμε με υπερβολές. Υπάρχουν προορισμοί, οι οποίοι δεν έχουν ανακαλυφθεί από τον μαζικό τουρισμό και έχουν σωθεί. Από την προσεκτική τους ανάπτυξη θα επωφεληθούν όλοι».
Ο κ. Γκράουνε επισημαίνει, επίσης, ότι «το δυναμικό για πολιτιστικό τουρισμό είναι τεράστιο. Φέτος διευρύναμε πάρα πολύ τα προγράμματά μας, έχουμε 30 διαφορετικές προτάσεις, μεταξύ των οποίων, τη νέα όπερα της Αθήνας. Οργανώνουμε επίσης επισκέψεις σε κτήματα με βιολογικά προϊόντα, συζητήσεις με τους παραγωγούς». Στη συζήτηση μάλιστα που οργανώθηκε από τον Studiosus για την Ελλάδα στην Διεθνή Έκθεση Τουρισμού (ΙΤΒ) του Βερολίνου τονίστηκε «ότι η οικολογία είναι η τάση του μέλλοντος» και όπως προσθέτει ο ίδιος «τα οικολογικά πλεονεκτήματα στον τουρισμό έχουν και οικονομικά πλεονεκτήματα».
Aναφερόμενος στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου λέει πως για τον Studiosus «περίοδος αιχμής είναι ο Απρίλιος-Μάιος και από τα τέλη Σεπτεμβρίου έως τα τέλη Οκτωβρίου» και υπογραμμίζει ότι «χρειάζεται μεγαλύτερη προβολή της ποικιλίας του τουριστικού προϊόντος. Οι επισκέπτες πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι υπάρχει και μια εξίσου ελκυστική σύγχρονη Ελλάδα, την οποία δεν γνωρίζει κανείς».
Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη:
ΕΡ: Kύριε Γκράουνε, συστήστε μας καταρχάς τον Studiosus.
ΑΠ: Ο Studiosus είναι μια παραδοσιακή οικογενειακή τουριστική επιχείρηση, η οποία ιδρύθηκε πριν από 64 χρόνια. Εξειδικευόμαστε αποκλειστικά στον πολιτιστικό τουρισμό με μικρές ομάδες και είμαστε η μεγαλύτερη του είδους στην Ευρώπη. Το πρώτο μάλιστα ταξίδι που οργάνωσε o Studiosus ήταν πριν εξήντα χρόνια στην Ελλάδα με λεωφορείο, τότε, από το Μόναχο στην Αθήνα. Ως εκ τούτου είναι φυσικό η Ελλάδα ιστορικά να αποτελεί για μας έναν από τους σημαντικότερους προορισμούς. Ξεκινήσαμε με την Ελλάδα και παραμένουμε από τότε στενά συνδεδεμένοι μαζί της. Εγώ εργάζομαι 13 χρόνια στoν Studiosus και είμαι αρμόδιος -μεταξύ άλλων- κυρίως για την Ελλάδα.
ΕΡ: Φέτος αναμένονται 4 εκατομμύρια τουρίστες από την Γερμανία. Είναι οι προοπτικές τόσο καλές και για σας;
ΑΠ: Πράγματι, οι προοπτικές είναι απολύτως ρόδινες. Το 2012-2013 είχαμε ισχυρή κάμψη, αλλά από το 2014 υπάρχει ισχυρή ανοδική τάση, με μια μικρή εξαίρεση το 2016, λόγω της οξείας προσφυγικής κρίσης. Tο 2017 είχαμε αύξηση κρατήσεων της τάξεως του 60%, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2018 καταγράφουμε ήδη 70% και πλέον. Η Ελλάδα καταλαμβάνει μια κορυφαία θέση στις κρατήσεις μας, είναι στο top 5.
ΕΡ: To μέλλον πως το βλέπετε;
ΑΠ: Το βλέπουμε εξαιρετικά θετικά, το δυναμικό για πολιτιστικό τουρισμό είναι τεράστιο. Στα χρόνια τις κρίσης πολλοί δυνητικοί επισκέπτες περίμεναν να δουν τι θα γίνει, ήταν επιφυλακτικοί και τώρα που η κατάσταση είναι καλύτερη επιστρέφουν οι επισκέπτες στην Ελλάδα. Ήταν σαν ένα μεγάλο κύμα, το οποίο συσσωρεύτηκε και τώρα απελευθερώθηκε….
ΕΡ: Ποιές είναι οι αιτίες κατά τη γνώμη σας;
ΑΠ: Εξαρτάται ιδιαίτερα από τα ΜΜΕ στην Γερμανία. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου το σημαντικότερο, διότι συνεχώς υπήρχαν μαζικά αρνητικά σχόλια, ιδίως το 2012/13, για την κατάσταση στην Ελλάδα, τα οποία όμως δεν υπάρχουν πλέον. Εξαφανίστηκαν. Υπήρξαν βέβαια υπερβολές από την πλευρά του γερμανικού τύπου, προέβαλε λ.χ. συνεχώς ένα -μεμονωμένο γεγονός- το πλακάτ της Μέρκελ ως Χίτλερ. Επίσης, για εβδομάδες η Ελλάδα ήταν πρώτη είδηση, υπερπροβλήθηκε και εκείνη η διένεξη Βαρουφάκη-Σόιμπλε…
ΕΡ: Και τώρα;
ΑΠ: Αντιθέτως, τώρα, πολλαπλασιάζονται συνεχώς τα θετικά μηνύματα από την Ελλάδα. Στα γερμανικά ΜΜΕ κυριαρχούν πια άλλες αρνητικές ειδήσεις από το εξωτερικό όπως λ.χ. ο κ. Τραμπ, η Τουρκία του κ. Έρντογαν, το Brexit, ενώ η Ελλάδα παρουσιάζεται πλέον πολύ θετικά.
ΕΡ: Άλλοι λόγοι για την έκρηξη του ελληνικού τουρισμού;
ΑΠ: Υπάρχει και η ανάγκη κάλυψης της υστέρησης κρατήσεων των περασμένων ετών. Η Ελλάδα είναι και πάλι «in» μετά από τα χρόνια της κρίσης. Επίσης, με τoν Studiosus, ταξιδεύουν πλέον πάρα πολύ λίγοι στην Τουρκία και επομένως η Ελλάδα αποτελεί μια θαυμάσια εναλλακτική. Και όπως ήδη προανέφερα, το τέταρτο σημαντικό στοιχείο είναι το μεγάλο δυναμικό που έχει η Ελλάδα. Προσφέρει τόσο πολλά, όχι μόνο στα νησιά, αλλά και στην ηπειρωτική χώρα και φυσικά στον πολιτισμό, στον οποίο και επικεντρωνόμαστε.
ΕΡ: Τι περιλαμβάνεται στα προγράμματά σας, μπορείτε να μας πείτε μερικά παραδείγματα;
ΑΠ: Φέτος τα διευρύναμε πάρα πολύ και επεξεργαζόμαστε συνεχώς άλλα για το 2019. Έχουμε αυτήν τη στιγμή συνολικά 30 διαφορετικές προτάσεις, μεταξύ των οποίων, τη νέα όπερα της Αθήνας και τις παραστάσεις της. Προηγουμένως, είχαμε συμπεριλάβει την «Documenta». Πρόκειται για ειδικά προγράμματα, για συγκεκριμένες πολιτιστικές εκδηλώσεις, τις οποίες διοργανώνουμε βραχυπρόθεσμα.
ΕΡ: Πόσο μεγάλο είναι το ενδιαφέρον;
ΑΠ: Το ενδιαφέρον είναι πολύ μεγάλο. Στέλνουμε μάλιστα τον επικαιροποιημένο κατάλογό μας με τέτοιες προσφορές 6 φορές το χρόνο στους ενδιαφερόμενους. Σημαντικό είναι ότι διατηρούμε ένα πάρα καλό δίκτυο στην Ελλάδα και πληροφορούμαστε εγκαίρως τα πολιτιστικά δρώμενα. Πολύ ενδιαφέρον επίσης θα ήταν για μας εάν είχαμε νωρίτερα και το λεπτομερές πρόγραμμα του φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, ώστε να συμπεριλάβουμε τις παραστάσεις αυτές στα προγράμματά μας.
ΕΡ: Τι άλλο προγραμματίζετε στο μέλλον;
ΑΠ: Προγραμματίζουμε πολλά. Πρόσφατα συμπεριλάβαμε ταξίδι με το ειδικό θέμα «Η Αθήνα και η φιλοσοφία του Αριστοτέλη». Περιλαμβάνουμε μεν κλασικούς προορισμούς όπως την Ολυμπία ή τους Δελφούς και φέτος την Θεσσαλονίκη, την Χαλκιδική, το «Άγιον Όρος, η Βόρεια Ελλάδα θα συμπεριληφθεί επίσης στο πρόγραμμά μας, θέλουμε όμως να ρίχνουμε και μια ματιά τριγύρω, πέραν των γνωστών αρχαιολογικών χώρων. Αναζητούμε διαρκώς νέους, σχετικά άγνωστους προορισμούς. Οργανώνουμε επίσης επισκέψεις σε κτήματα με βιολογικά προϊόντα, συζητήσεις με τους παραγωγούς. Οι δυνατότητες είναι τεράστιες…
ΕΡ: Συζητείται ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό στην Ελλάδα το θέμα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Εσείς πότε προγραμματίζετε τα ταξίδια;
ΑΠ: Για μας η περίοδος Ιουλίου-Αυγούστου δεν είναι ενδιαφέρουσα, κάνει πολύ ζέστη και είναι πιο ακριβά. Οι επισκέπτες μας ενδιαφέρονται λιγότερο για τον ήλιο και τη θάλασσα. Η δική μας περίοδος αιχμής είναι ο Απρίλιος, ο Μάιος και από τα τέλη Σεπτεμβρίου μέχρι τον Οκτώβριο. Είναι οι καλύτεροι μήνες για πολιτιστικό τουρισμό. Ξεκινάμε ήδη από τα τέλη Μαρτίου και φτάνουμε μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου.
ΕΡ: Στην Διεθνή Εκθεση Τουρισμού (ΙΤΒ) του Βερολίνου διοργανώσατε και μια συζήτηση για την Ελλάδα. Θα μπορούσατε να συνοψίσετε τα συμπεράσματα;
ΑΠ: Η Ελλάδα διαθέτει ένα τεράστιο δυναμικό, ότι η τουριστική περίοδος μπορεί να επιμηκυνθεί μέχρι τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, ιδίως σε νησιά όπως η Ρόδος και η Κρήτη, όπως γίνεται στη Κύπρο, όπου έχουν καταφέρει να έχουν τουρισμό όλο τον χρόνο. Επίσης, θα πρέπει ο τουρισμός να αναπτυχθεί με βιώσιμο τρόπο, να μην κοιτά δηλαδή κανείς πως να βγάλει γρήγορα χρήματα, να βελτιωθούν οι υποδομές ώστε ο τουρισμός να αναπτύσσεται με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Επίσης, η ευαισθητοποίηση των ίδιων των πολιτών είναι ένας σημαντικός παράγοντας. Η φιλική προς το περιβάλλον οικοδόμηση και η έμφαση στην οικολογία είναι η τάση του μέλλοντος στον τουρισμό.
ΕΡ: Για σας τι ρόλο παίζει η οικολογική πλευρά του τουρισμού;
ΑΠ: Πολύ σημαντικό. Μια ιδιαίτερα σημαντική πλευρά της φιλοσοφίας μας είναι το περιβάλλον ως μέρος του πολιτισμού. Βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με τα ξενοδοχεία, πληροφορούμαστε συνεχώς για τα μέτρα που λαμβάνουν και συζητάμε για το τι μπορούμε να κάνουμε στον τομέα αυτό. Διοργανώνουμε στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας και ανάλογα σεμινάρια, διότι τα οικολογικά πλεονεκτήματα στον τουρισμό έχουν και οικονομικά πλεονεκτήματα. Σημαντική είναι επίσης η συμμετοχή της κοινωνίας και ο Τύπος πρέπει να προβάλει τέτοια οικολογικά προγράμματα στην Ελλάδα.
ΕΡ: Τι θα προτείνατε για τη βελτίωση του πολιτιστικού τουρισμού στην Ελλάδα ώστε να προσελκύσει τουρίστες με τέτοια ενδιαφέροντα;
ΑΠ: Δεν είναι τόσο απλό να αλλάξει κανείς την εικόνα μιας χώρας, η οποία είναι συνδεδεμένη κυρίως με τον ήλιο, τη θάλασσα και τις αρχαιότητες. Χρειάζεται μεγαλύτερη προβολή της ποικιλίας του τουριστικού προϊόντος από πλευράς Ελλάδας, πρόσκληση ξένων δημοσιογράφων να επισκεφθούν άλλου είδους προορισμούς. Να μην επικεντρώνει δηλαδή κανείς μόνο σε αυτά, αλλά και στο σύγχρονο life style, στο τι προσφέρει η σημερινή Ελλάδα. Είναι τραγικό το ότι ελάχιστοι γνωρίζουν πως η Αθήνα για παράδειγμα έχει τόσο πολλά να προσφέρει, ότι έχει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και ζωντανή καθημερινή ζωή, λ.χ. τα καφέ, η νυχτερινή ζωή, τα μπαρ, τα εστιατόρια, η μουσική και η θεατρική σκηνή.
ΕΡ: Κάποιο παράδειγμα δικό σας;
ΑΠ: Ήμουν πριν μερικές εβδομάδες στην Αθήνα και συζητήσαμε με τους συνεργάτες μας να συμπεριλάβουμε μια βόλτα για να δουν οι επισκέπτες μας τα έργα street art, διότι υπάρχουν τόσο ωραία, τα οποία αποτυπώνουν την εξέλιξη της πόλης ή τα προβλήματα των ανθρώπων. Οι σταθμοί του μετρό, όπως του Συντάγματος, είναι επίσης σημεία ενδιαφέροντος. Θα πρέπει να υπάρξουν περισσότερα ανάλογα προγράμματα, ώστε να αντιληφθούν οι επισκέπτες ότι Αθήνα δεν είναι μόνον η Ακρόπολη, την οποία φυσικά θα επισκεφθούν, αλλά πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η Ελλάδα προσφέρει κάτι περισσότερο, τη σύγχρονη πλευρά της. Υπάρχει το στερεότυπο της αρχαιότητας, η οποία φυσικά είναι εξόχως ενδιαφέρουσα, αλλά υπάρχει και μια εξίσου ελκυστική σύγχρονη Ελλάδα, την οποία δεν γνωρίζει κανείς.
ΕΡ: Γιατί;
ΑΠ: Δεν έχει προβληθεί επαρκώς από τον Τύπο κατά τη γνώμη μου. Χρειάζεται μια ευρεία προβολή μέσω του Τύπου. Είναι πολύ θετικό λ.χ. ότι ολοκληρώθηκαν οι αυτοκινητόδρομοι Αθήνας-Πάτρας μέχρι τα Ιωάννινα, μια πολύ όμορφη πόλη και μια άγνωστη σχετικά γωνιά. Πρέπει να προβληθεί.
ΕΡ: Τι θετικό έγινε τα τελευταία χρόνια που συνέβαλε στην έκρηξη του ελληνικού τουρισμού;
ΑΠ: Θετικό είναι το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης βελτιώθηκε η ποιότητα των ξενοδοχείων, πολλά ανακαινίστηκαν με πολύ γούστο, όπως επίσης βελτιώθηκε και η ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών και αυτό έχει ικανοποιήσει πάρα πολύ τους επισκέπτες μας. Η Ελλάδα κέρδισε από αυτό. Πρέπει να τονίσω ότι, αν και δεν μοιάζει φυσικό, εν μέσω κρίσης έγιναν πολύ σημαντικά βήματα στο τομέα της ποιότητας του ελληνικού τουρισμού. Και πρέπει να δει κανείς πως μπορεί αυτό να διατηρηθεί με βιώσιμο τρόπο τώρα με την έκρηξή του.
ΕΡ: Τι θα πρέπει να αποφευχθεί κατά τη γνώμη σας;
ΑΠ: Διανύσαμε μαζί δύσκολους καιρούς και τώρα που υπάρχει βελτίωση θα πρέπει να προσέξουμε να μην την ακυρώσουμε με υπερβολές του τύπου Σαντορίνη ή Μύκονος, που κατακλύζονται από τουρίστες, κάτι που λειτουργεί μάλλον αρνητικά σε ορισμένους επισκέπτες. Υπάρχουν προορισμοί, οι οποίοι ευτυχώς δεν έχουν ανακαλυφθεί από τον μαζικό τουρισμό και έχουν σωθεί. Από την προσεκτική τους ανάπτυξη θα επωφεληθούν όλοι, τόσο οι επισκέπτες όσο και οι κάτοικοι