Την 1η Ιουλίου, δεν θα έχει προλάβει να “στεγνώσει το μελάνι” από τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για τα νέα “μέτρα – αναχώματα” για την ακρίβεια στα καύσιμα και νέες ανατιμήσεις αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους.

Έτσι σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια, συγκεκριμένων βασικών διαδρομών, με βάση πληροφορίες, η αύξηση θα είναι στο 7%, σε επιβάτες, αυτοκίνητα και φορτηγά. Ήδη βέβαια, αθροιστικά, η αύξηση που έχει περάσει, μέχρι τώρα κυμαίνεται μεταξύ 25-33%. Έτσι μετά από το νέο άλμα στις τιμές η διαφορά σε σχέση με πέρυσι φτάνει το 40%. Είναι ενδεικτικό, ότι ένα φορτηγό για να πάει πέρυσι στην Κρήτη απαιτείτο δαπάνη 400 ευρώ, ενώ τώρα με τον επίναυλο καυσίμων χρειάζεται 600 ευρώ, απότοκο της εκτίναξης των τιμών στα ναυτιλιακά κι όχι μόνο καύσιμα.

Αυτή η εικόνα βέβαια επηρεάζει καταλυτικά το κόστος μεταφορών στα νησιά, όχι μόνο για τους επιβάτες, θέμα “καυτό” εν όψει διακοπών, αλλά και για τα αγαθά και την όλη παραγωγική αλυσίδα. Με τις τιμές στα ενεργειακά προϊόντα, και δη τα καύσιμα κίνησης, διπλάσιες, σε σχέση με πέρυσι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι μεταφορείς κτλ αντιμετωπίζουν ένα τεράστιο πρόβλημα κοστολογίων αναζητώντας ισορροπία μεταξύ των αυξημένων λειτουργικών εξόδων και της ανάγκης στήριξης της ζήτησης Ωστόσο, για την οικονομική τους επιβίωση, όπως αναφέρουν, είναι μονόδρομος οι αυξήσεις, καθώς μάλιστα ήδη, στην περίπτωση της ακτοπλοΐας εκκρεμούν και οφειλές από τα υπεσχημένα από το κράτος (επιδοτήσεις δημόσιας υπηρεσίας κτλ). Μένει να φανεί βέβαια εάν θα υπάρξει και μια περαιτέρω κρατική στήριξη για τον νευραλγικό αυτό κλάδο.

Μείωση της κίνησης

Παρά, όμως, και τις αυξήσεις στα ναύλα και στα κόστη μεταφορών, η μείωση της κίνησης, όπως καταγράφεται στα στοιχεία π.χ. της ακτοπλοΐας σε σχέση με το 2019 την τρέχουσα περίοδο “αιχμής”, χτυπάει έντονα την οικονομική τους εικόνα και δοκιμάζει αντοχές.

Η εικόνα αυτή των μεταφορών στα νησιά, βέβαια, είναι η μια όψη του προβλήματος. Συνολικά, οι μεταφορές βρίσκονται “στο κόκκινο” επηρεάζοντας συνολικά την εικόνα των τιμών σε όλη την αλυσίδα παραγωγής, για αυτό άλλωστε και η κυβέρνηση, στο νέο πακέτο μέτρων διευρύνει την περίμετρο επιδοτήσεων, τόσο στο ντίζελ όσο και στη βενζίνη.

Πιέσεις στον πληθωρισμό

Στο μεταξύ, σε ε αεροπορικά εισιτήρια, οδικές μεταφορές, κάθε είδους, η κατάσταση είναι ανάλογη, με σημαντική άνοδο των τιμολογίων, κάτι που θα αποτυπωθεί και στα στοιχεία του πληθωρισμού για τον Ιούνιο, μετά και το 11,2% του Μαΐου.

Ειδικότερα, πάντως, παρά την όποια προσπάθεια, αλλά και τη σχετική αποκλιμάκωση για ένα διάστημα των τιμών στο ρεύμα αναμένεται και για τον Ιούνιο ανοδική κίνηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, λόγω τόσο των καυσίμων αλλά και του ”καλαθιού” της νοικοκυράς. Μια ματιά στο στατιστικό δελτίου του ΟΚΑΑ (https://www.okaa.gr/gr/nea-kai-anakoinoseis/statistika-deltia-timon/) για τα λαχανικά και τα κρέατα δείχνει ότι σε σχέση με πέρυσι οι επικρατούσες τιμές είναι ανεβασμένες, με βάση τις τιμοληψίες της 17ης Ιουνίου κατά 10 λεπτά περίπου σε πολλές κατηγορίες προϊόντων (αγγουράκια, κρεμμύδια, ραδίκια, βλλητα κτλ). Μόνη εξαίρεση οι ντομάτες.

Στα καύσιμα, παράλληλα, αυτήν την ώρα οι τιμές κινούνται π.χ. στην Αττική γύρω από το επίπεδο των 2,40 ευρώ το λίτρο στην αμόλυβδη, ενώ βέβαια σε καλοκαιρινούς προορισμούς, ειδικά νησιωτικούς, οι τιμές είναι κατά τουλάχιστον 10 λεπτά πιο ψηλά.