Κύριε Πρόεδρε :
Όλοι μας γίναμε θεατές του δράματος της Ανατολικής Αττικής. Ένα θλιβερό γεγονός με καταστροφικές συνέπειες. Το δράμα αυτό θα μπορούσε να ήταν ακόμη μεγαλύτερο εάν ο Δήμος Αθηναίων δεν είχε προνοήσει για το σχέδιο εκκένωσης των κατασκηνώσεων στον Άγιο Ανδρέα, όπου υπήρχαν πάνω από 600 παιδιά. Αντίθετα, στην περιοχή της Ραφήνας και του Μαραθώνα δεν υπήρχε κανένα σχέδιο με τις, δυστυχώς, καταστροφικές συνέπειες που όλοι ξέρουμε….
Με βάση αυτά νομίζω όλοι συμφωνούμε ότι η πρόληψη είναι εξαιρετικά σημαντική για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων έκτακτων καταστάσεων, όπως φαίνεται και από την περίπτωση των κατασκηνώσεων που προανέφερα.
Το νησί μας μπορεί να μην αντιμετωπίζει σημαντικό κίνδυνο πυρκαγιάς, αλλά δυστυχώς δεν θα πρέπει να αποκλείουμε -όσο και αν όλοι μας το απευχόμαστε- στο μέλλον να βρεθούμε αντιμέτωποι με σεισμούς, πλημμύρες, κατολισθήσεις, ακόμη και εκρήξεις ή τρομοκρατική ενέργεια (βλέπετε το να είσαι νούμερο ένα τουριστικός προορισμός εμπεριέχει και τέτοιους κινδύνους). Δεν πρόκειται για κινδυνολογία, αλλά όπως προείπα η πρόληψη είναι πολλές φορές σωτήρια σε τέτοιες καταστάσεις.
Και επί της ουσίας, δεδομένου ότι σύμφωνα με το Ν. 3013/2002 (όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει βάσει της παρ. 2 του άρθ. 18 του Ν 3613/2007 και του άρθ. 108 του Ν.4249/2014), Ο Δήμος είναι αρμόδιος για τον συντονισμό και την επίβλεψη των δράσεων Πολιτικής Προστασίας σε ότι αφορά στην πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση, την αποκατάσταση εντός των ορίων του ΟΤΑ Α΄ και τη λειτουργία γραφείου Πολιτικής Προστασίας.
(Συγκεκριμένα ο δήμος είναι υπεύθυνος μεταξύ άλλων για:
1. Τη διάθεση και τον συντονισμό δράσης του απαραίτητου δυναμικού και μέσων.
2. Την οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών (Ν. 3613/2007, ΦΕΚ 263/τΑ΄/23-11-2007)
3. Την εφαρμογή του ετήσιου εθνικού σχεδιασμού Πολιτικής Προστασίας σε ότι αφορά σε προγράμματα, μέτρα και δράσεις εντός των ορίων του Δήμου.
4. Την κατάρτιση προτάσεων και εισηγήσεων προς τον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης (πρώην Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης) σχετικά με τον σχεδιασμό Πολιτικής Προστασίας του Δήμου για τη διαμόρφωση αντίστοιχων προτάσεων σε επίπεδο Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στα πλαίσια της κατάρτισης του Ετήσιου Εθνικού Σχεδιασμού.)
Θα ήθελα λοιπόν να ρωτήσω:
1. Υπάρχει οποιοδήποτε σχέδιο από την πλευρά του Δήμου για την διαχείριση κινδύνων;;;;
Είτε αυτό έχει να κάνει με πρόληψη, είτε με ενημέρωση των πολιτών και επισκεπτών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, είτε κάποιο σχέδιο εκκένωσης…..Για να το θέσω πιο απλά, αν για παράδειγμα έχουμε μία κατολίσθηση -ειδικά εν μέσω τουριστικής περιόδου- τι θα γίνει;
Ξέρετε ποιους πρέπει να καλέσετε και σε ποιους πρέπει να απευθυνθείτε;
Αν χρειαστεί να εκκενωθούν περιοχές, πώς θα γίνει ,ποιος θα συντονίσει;
Υπάρχει τρόπος ενημέρωσης των πολιτών και επισκεπτών;
Ποια υπηρεσία θα εκτελέσει την εντολή;
Αν χρειαστούν ενισχύσεις γνωρίζετε ποια είναι η διαδικασία και πόσο χρόνο θα χρειαστεί;
Ποιες ομάδες διάσωσης υπάρχουν και τι μέσα θα χρησιμοποιήσουν ;;;
2. Υπάρχει γραφείο πολιτικής προστασίας στο Δήμο μας;;;
Αν ναι ποιος είναι υπεύθυνος και τι έχει κάνει μέχρι σήμερα ή τι σκοπεύει να κάνει από σήμερα;;;
Σκοπός αυτής της τοποθέτησης δεν είναι να ασκήσει κριτική…
Οι μνήμες είναι νωπές και το θέμα δεν ενδείκνυται για πολιτική αντιπαράθεση.
Σκοπός μου είναι να ανοίξω αυτή τη συζήτηση τώρα, που δυστυχώς καταλάβαμε όλοι με τον πιο σκληρό τρόπο τη σημασία της πολιτικής προστασίας, της ύπαρξης σχεδίου και της πρόληψης, για την ελαχιστοποίηση των συνεπειών σε έκτακτες καταστάσεις.
Εάν δεν έχουμε κάποιο σχέδιο, ελάτε να φτιάξουμε ένα, προκειμένου στην εξαιρετικά δυσάρεστη περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο, να μην ανακαλύψουμε ξαφνικά ………. ότι υπάρχει παράνομη δόμηση στη Σαντορίνη προκειμένου να δικαιολογηθούμε, αλλά να ξέρουμε ότι είχαμε κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσαμε για την πρόληψη και αντιμετώπιση του κινδύνου.
Με την ελπίδα και την απαίτηση να αποτελέσει θέμα συζήτησης στην επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου .
ΑΡΓΥΡΟΣ Κ. ΙΩΑΝΝΗΣ
Δημοτικός Σύμβουλος
Σαντορίνη 30/7/2018