Του Απόστολου Σκουμπούρη

Μπορεί μια ελληνική μπύρα – και μάλιστα καινούρια, να βγει έκτη στον κόσμο μεταξύ χιλιάδων άλλων, σε παγκόσμιας εμβέλειας «τυφλό» διαγωνισμό; Μπορούν τα… golden boys που έχουν σπουδάσει στο Λονδίνο με πολύχρονη δραστηριοποίηση στα χρηματοοικονομικά, την επενδυτική τραπεζική, το real estate και την τεχνολογία να δημιουργήσουν μια αξιόλογη μπύρα, εμπνευσμένη από το ελληνικό καλοκαίρι που να είναι αποδεκτή;

Εν τέλει, υπάρχουν επαγγελματικές και επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα της κρίσης και μάλιστα πέρα από τον τουρισμό; Η απάντηση στις παραπάνω ερωτήσεις είναι… ναι, όλα γίνονται. Και είναι ακόμη θετικότερο, όταν κάποιοι νέοι Έλληνες, μετά τις σπουδές τους στο Λονδίνο ή αλλού, επιστρέφουν στη χώρα, «χτίζοντας» το δικό τους όραμα, ίσως και πέρα από αυτό που σπούδασαν.

Όταν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Γιώργος Ζήκας έγραψε τους στίχους «κι όταν πιάσουμε λιμάνι, αχ με το καλό, κάτω στη Σάντα Μαρία θα ‘ρθω να τα πιω», ασφαλώς δεν είχε στο νου του ότι στην όμορφη παραλία της Πάρου Σάντα Μαρία θα έπινε μπύρα… ντόπια, παριανή.

Ναι, πλέον η Πάρος, έχει τη δική της μπύρα, και μάλιστα βραβευμένη! Πρόκειται για την «56 Isles Aegean Wit», μια ξανθιά, αέρινη, καλοκαιρινή μπύρα, όπως ακριβώς προστάζει το DNA του νησιού που εξελίσσεται σε ένα από τα κορυφαία… brand των Κυκλάδων.

Η μπύρα είναι δημιούργημα δύο νέων επιστημόνων και επαγγελματιών, των Μαρίνου Αλεξάνδρου και Νικόλα Παυλάκη, με θητεία στο City του Λονδίνου όπου και γνωρίστηκαν. Κύπριος ο πρώτος, μόνιμος κάτοικος Λονδίνου και λάτρης της Πάρου, βέρος παριανός ο δεύτερος ο οποίος είναι και αυτός που «τρέχει» το ζυθοποιείο.

Ο Μ. Αλεξάνδρου έχει μεγάλη δραστηριότητα στις business ευρύτερα, πρωτίστως στο χρηματοοικονομικό τομέα, στην επενδυτική τραπεζική, στο real estate και στην τεχνολογία. Όπως τονίζει στο Liberal, η ιδέα γεννήθηκε στο Λονδίνο. Να φτιαχτεί μια μπύρα που να… πηγάζει από το DNA της Ελλάδας. Ήλιος, θάλασσα, ιδιαίτερο κλίμα, μοναδική ατμόσφαιρα».

«Τι είναι η Ελλάδα;» αναρωτιέται στη συνομιλία μας. «Κλίμα, εικόνες, συναισθήματα, ιστορία και εμπειρίες. Αποφασίσαμε λοιπόν να επενδύσουμε στη δημιουργία μιας μπύρας που θα “κουβαλάει” αυτά τα χαρακτηριστικά. Η Πάρος επιλέχθηκε γιατί από εκεί κατάγεται ο Νικόλας (σ.σ. Παυλάκης), ενώ και εγώ κάθε καλοκαίρι την επισκεπτόμουν για διακοπές. Η Πάρος είναι μια διαρκώς αναπτυσσόμενη τουριστική αγορά, με ιδιαίτερο μικροκλίμα και εξαιρετικής ποιότητας κριθάρια. Είχε όλες τις προδιαγραφές λοιπόν».

Όπως λέει ο Μαρίνος, το όνομα «56 Isles» επιλέχθηκε από τον αριθμό του συμπλέγματος των 56 νησιών που συνθέτουν τις Κυκλάδες. Η παραγωγή είναι ακόμη μικρή, περίπου 25.000 φιάλες το μήνα, όμως ήδη γίνονται επενδύσεις για το μεγάλωμα του ζυθοποιείου ώστε να «αντέξει» την επέκταση που θα έρθει. Η μπύρα έχει μπει σε όλα τα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος της Πάρου, ενώ είναι σε εξέλιξη ενέργειες ώστε να «ταξιδέψει» και σε επιλεγμένα καταστήματα της Αθήνας, από τη νέα σεζόν.

H βράβευση

Είναι η πρώτη φορά που ελληνική μπύρα διακρίνεται στα Great Taste Awards, που θεωρούνται τα «όσκαρ» των τροφίμων και ποτών. Μία νέα μπύρα, με διαδρομή μόλις ενός έτους και με αποκλειστική διανομή – προς το παρόν – στην Πάρο, απέσπασε το πρώτο αστέρι που λαμβάνει ελληνική μπύρα στα βραβεία Great Taste.

Η 56 Isles Pilsner της Μικροζυθοποιίας Πάρου, κατάφερε να διακριθεί ανάμεσα σε συνολικά 12.366 προϊόντα (τρόφιμα και ποτά) που συμμετείχαν!

Με 500 από τους πιο έμπειρους ουρανίσκους που ανήκουν σε κριτικούς τροφίμων, σεφ, μάγειρες, εστιάτορες και παραγωγούς καθώς και πλήθος food editors η Great Taste Awards αναγνωρίζεται ευρέως ως το πιο σημαντικό σύστημα διαπίστευσης τροφίμων για μικρές παραγωγές, καθώς και ειδικά προϊόντα μεγάλων εταιρειών διατροφής. Οι κριτές της Great Taste δοκιμάζουν, «τυφλά», χωρίς να γνωρίζουν το προϊόν. Η «56 Isles Aegean Wit» της Μικροζυθοποιίας Πάρου αναδείχτηκε σε μια από τις έξι καλύτερες μπύρες του κόσμου. Κέρδισε τρία αστέρια, την υψηλότερη δηλαδή διάκριση.

 

Το όραμα για ένα… διεθνές προϊόν

Η αρχική επένδυση που ήταν περίπου 500 χιλ. ευρώ, έγινε λίγο έξω από την Νάουσα, με σύγχρονο εξοπλισμό και με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Μικροζυθοποιία Πάρου ιδρύθηκε το 2014 και η πρώτη παραγωγή βγήκε τον Απρίλιο του 2016.

Ο Αλεξάνδρου τονίζει πως η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει όλα τα εχέγγυα να πρωταγωνιστήσει στο εξωτερικό, με ποιοτικά προϊόντα που μπορούν να ταξιδέψουν στις διεθνείς αγορές». Η Μικροζυθοποιία Πάρου παράγει δύο μπύρες, την ελαφριά ξανθιά Pilsner «56Isles» με πλούσιο αφρό και την Aegean Wit που συνδυάζει τον χαρακτήρα της βελγικής Wit με τις τοπικές γεύσεις.

Όπως σημειώνει o Μαρίνος Αλεξάνδρου, «σε καμιά περίπτωση δε θέλαμε να δημιουργήσουμε μια μπύρα «φθηνή» που την έπιναν οι ντόπιοι συναισθηματικά, μόνο και μόνο επειδή είναι τοπικής παραγωγής.

Εξ αρχής στήσαμε με υψηλά στάνταρ το ζυθοποιείο, θέλαμε ένα ωραίο brand που θα είναι ποιοτικό και θα μπορεί να βγει παραέξω, να μην έχει δηλαδή μόνο τοπικό χαρακτήρα. Οι συνταγές, ήταν το επόμενο σκαλί. Ψάξαμε, επισκεφτήκαμε ζυθοποιία κοντά στις Άλπεις, πήγαμε στην Αυστρία και άλλες χώρες, δοκιμάσαμε, εξελίξαμε. Κάναμε ένα συνδυασμό ιδεών με ξένους. Θέλαμε μια μπύρα αφενός καλή και «στιβαρή», αφετέρου ευκολόπιοτη και… χαρούμενη, όπως είναι η Πάρος και όλη η Ελλάδα τα καλοκαίρια».

Πρώτη αγορά ασφαλώς είναι η Πάρος η οποία έχει αρκετό εκτόπισμα να στηρίξει αρχικά ένα τοπικό προϊόν, ειδικά στο ξεκίνημά του. Όμως, στόχος είναι η μπύρα να μην μείνει στα στενά όρια της Πάρου, αλλά να βγει και στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Ήδη, όπως τονίζει ο Μ. Αλεξάνδρου, «ξεκινήσαμε σαν μικροζυθοποιίο, όμως γίνονται επενδύσεις επέκτασης, μεγαλώνουμε», τονίζει χαρακτηριστικά. Άλλωστε, όπως σημειώνει ο ίδιος, «η Ελλάδα, με 32 εκατ. τουρίστες το καλοκαίρι, δεν είναι καθόλου μικρή αγορά».