Ενώ οι τουριστικές αφίξεις στα νησιά μας ξεπέρασαν και κατά τη φετινή τουριστική περίοδο κάθε προηγούμενο ρεκόρ, υπάρχει έντονη συζήτηση για την πορεία των εσόδων της τοπικής αγοράς. Αυτή τη φορά βέβαια, εκείνοι που δυσανασχετούν είναι  λιγότεροι απ’ ότι στο παρελθόν αφού ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς αναγνωρίζει και περιγράφει δημόσια την θετική του πορεία.
Ανέκαθεν τις χρονιές όπου ο αριθμός των τουριστών ήταν μικρότερος από τον προσδοκώμενο, η δυσαρέσκεια από το τμήμα της αγοράς που δεν είχε θετικά οικονομικά αποτελέσματα ήταν έντονη. Αφήνω προς το παρόν στην άκρη το γεγονός ότι η δήλωση πως η αγορά έχει πάει άσχημα παρά το γεγονός ότι οι αφίξεις πήγαν καλά, είναι μια δήλωση μόνιμη και σταθερή τα τελευταία τουλάχιστον 25 χρόνια!
Εάν τυχόν μειωνόταν ο αριθμός των αφίξεων, φαντάζεται κανείς τι δηλώσεις θα γινόντουσαν;
Όμως όσο διατυμπανίζουμε ότι δεχόμαστε “φθηνοτουρίστες” (πόσο άκομψη λέξη αλήθεια), τόσο υποβαθμίζουμε τον τόπο μας και αποτρέπουμε τον “καλό” τουρίστα να επιλέξει κάποιο από τα πανέμορφα νησιά μας. Τέτοιες τακτικές συντελούν τελικά στην πτώση της ποιότητας του εκάστοτε προορισμού. Είναι άλλωστε τοις πάσι γνωστό ότι η αρνητικότητα έχει άμεσο αντίκτυπο στον τουρισμό. Είναι δηλαδή σαν να βάζουμε αυτογκόλ, σαν να βάζουμε τα χέρια μας για να βγάλουμε τα μάτια μας…

Κοινώς, αν δεν επαινέσουμε το σπίτι, μας θα πέσει να μας πλακώσει! Αντιθέτως κάποιοι δείχνουν μεγάλη επιμονή στον αρνητικό σχολιασμό μέσω του τύπου, ή με αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οπουδήποτε αλλού, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη ότι όλα αυτά τα σχόλια ταξιδεύουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα.
Αν θέλουμε να έχουμε υγιή τουριστική ανάπτυξη, πρέπει να παραμερίσουμε πολιτικές και άλλου είδους σκοπιμότητες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε τις δυσκολίες που πέρασαν τα νησιά μας τα τελευταία χρόνια. Καλό θα ήταν, όλοι όσοι δεν θυμούνται, να ανατρέξουν στα αποτελέσματα του πρόσφατου παρελθόντος και να συγκρίνουν τα νούμερα της κάθε χρονιάς. Ας σκεφτούμε από πόσα μύρια κύματα πέρασε ο τουρισμός μας από το 2014 μέχρι σήμερα.
Τα πράγματα είναι απλά… Δεν χρειάζεται να ξέρεις καλά μαθηματικά για να δεις πίσω από τα νούμερα. Δεν μιλάμε για δύσκολες εξισώσεις.

Το τουριστικό μας προϊόν μοιάζει σαν ένα ασθενή που βρίσκεται στη φάση της ανάρρωσης, έπειτα από πολλές και σκληρές δοκιμασίες. Η οικονομική κρίση, το κεντρικό κράτος που αδυνατεί να στηρίξει τον κλάδο, το ανύπαρκτο τραπεζικό σύστημα, η αύξηση του ΦΠΑ, η υπερφορολόγηση, το μεταναστευτικό, οι ελλείψεις στις υποδομές  και γενικά όλα τα μεγάλα λάθη που έγιναν στο παρελθόν, αποτελούν τις μεγάλες πληγές του τουριστικού μας προϊόντος, κλονίζοντας την γενικότερη του ευρωστία. Όλοι όσοι βρίσκονταν στην κεντρική πολιτική σκηνή και σε θέσεις κλειδιά στην τοπική αυτοδιοίκηση κατά το παρελθόν, γνωρίζουν καλύτερα ποια ήταν τα λάθη τους.

Το πλήγμα του τόπου ήταν τεράστιο και οι βαθιές πληγές θέλουν πολύ χρόνο για να επουλωθούν. Ευτυχώς αναρρώνουμε με γρήγορους ρυθμούς και κάθε χρόνο έχουμε και λιγότερες πληγές και απώλειες.

Είναι αναγκαίο “φάρμακο” η σταθεροποίηση των τουριστικών ροών σε υψηλά επίπεδα.  Από αυτά τα μεγέθη εξαρτώνται παράμετροι όπως οι θέσεις εργασίας και οι άμεσες επενδύσεις ενώ όσο αυξάνεται η ζήτηση, τόσο θα βελτιώνονται και οι τιμές, θα αναβαθμίζεται η ποιότητα του κλάδου και θα ενισχύεται η φήμη του τόπου μας. Αυτή είναι η μόνη συνταγή. Ποτέ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο ανταγωνισμός είναι οξύς.

Ο διάλογος σίγουρα είναι απαραίτητος, γιατί ο “ασθενής” χρειάζεται την υποστήριξη όλων. Αρκεί να πρόκειται για ένα γόνιμο διάλογο και όχι για μία στείρα και αρνητική κριτική η οποία δεν οδηγεί πουθενά, γιατί στοχεύει απλά στο να πλήξει τον πολιτικό αντίπαλο.

Η συνταγή εν ολίγοις είναι μία για να αναρρώσει ο “ασθενής”, διαφορετικά δεν θα τα καταφέρει. Δεν πρόκειται λοιπόν για καμία αριθμολαγνία, αλλά για μία αναγκαιότητα, προκειμένου να φέρουμε τον τουρισμό μας και όλα τα σχετικά με αυτόν μεγέθη και στοιχεία στο επιθυμητό επίπεδο.

Πάνω σε αυτή την κατεύθυνση δουλεύουμε αδιάκοπα, με τα μανίκια σηκωμένα, ακολουθώντας πάντα τις κυρίαρχες τάσεις τουριστικής προβολής και προώθησης. Προσπερνάμε τη μιζέρια και την κατήφεια. Βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα και προχωράμε! Αν ο καθένας έκανε τη δουλειά του, χωρίς υποκρισία και χωρίς να στοχεύει στα μικροπολιτικά οφέλη, τότε θα γλιτώναμε πολύτιμο χρόνο.

Μαριέτα Παπαβασιλείου
Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Αθλητισμού
Και Πολιτισμού Ν.Α.