H αδυναμία της πολιτείας να αναπτύξει νέους προορισμούς κρουαζιέρας, αλλά και να προστατεύσει τους υπάρχοντες από την υπερεκμετάλλευση, σε συνδυασμό με την αποχή των μεγάλων εταιρειών από τα δρομολόγια από και προς Τουρκία, έφερε ακόμα ένα υφεσιακό έτος για την ελληνική κρουαζιέρα. Ομως όπως προκύπτει από τα στοιχεία για τις προγραμματισμένες στον Πειραιά αφίξεις κρουαζιερόπλοιων κατά το 2019, η εικόνα ενδέχεται να βελτιωθεί φέτος. Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς εξασφάλισε αύξηση των επιβεβαιωμένων αφίξεων κρουαζιερόπλοιων φέτος στα 605 από 524 το 2018 (+15,8%), εκ των οποίων αυτά που θα πραγματοποιήσουν home porting (εκκίνηση και ολοκλήρωση πλόων στο ίδιο λιμάνι) αυξάνονται στα 372 από 257 (+44%).
Συνολικά ο αριθμός αφίξεων επιβατών κρουαζιέρας στα ελληνικά λιμάνια και αγκυροβόλια το 2018 αυξήθηκε οριακά από 4.625.363 στα 4.788.642 και οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων μειώθηκαν στος 3.410 από 3.415. Το σημαντικότερο όμως είναι πως οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα βαίνουν μειούμενες. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΤτΕ (Ιανουάριος – Οκτώβριος) οι εισπράξεις κινούνται στα επίπεδα των 415 εκατομμυρίων και δείχνουν πως θα κλείσουν το έτος χαμηλότερα από τα 425 εκατομμύρια του 2017, όταν στις αρχές της δεκαετίας άγγιξαν τα 500 εκατομμύρια. Ομως εκείνες οι επιδόσεις προήλθαν σχεδόν αποκλειστικά, όπως αποδεικνύεται, από την κρίση στις ανταγωνιστικές αγορές της βορείου Αφρικής.
Αντιθέτως, η κρίση στην Τουρκία, από τις τρομοκρατικές επιθέσεις και το πραξικόπημα, έπληξε και την Ελλάδα καθώς η γειτονική χώρα αποτελεί συμπληρωματική της Ελλάδος για τα δρομολόγια (πολλά πλοία επισκέπτονται και τις δύο χώρες). Αλλά η επαναφορά της Τουρκίας, που αυτή την περίοδο επιδοτεί τις ξένες εταιρείες για τις αφίξεις επισκεπτών που φέρνουν, θα χρειαστεί χρόνο για να συμπαρασύρει ανοδικά την Ελλάδα αφού οι εταιρείες προγραμματίζουν δύο και τρία χρόνια μπροστά τα νέα τους δρομολόγια.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τους ειδικούς, έχει αποτύχει να αναπτύξει μέσω marketing νέους προορισμούς ικανούς να κρατήσουν πλήρη δρομολόγια εντός της επικράτειάς της, παρά τις σχετικές εκκλήσεις μεγάλων ξένων εταιρειών. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά κορυφαίο στέλεχος μεγάλης αμερικανικής εταιρείας, «πόση Μύκονο και Σαντορίνη να πουλήσουμε και πώς να φέρουμε πλοία για να ταξιδεύουν μόνο σε αυτούς και δυο-τρεις μόνο προορισμούς με ζήτηση;».
Την ίδια ώρα κορεσμένοι από τον υπερτουρισμό προορισμοί, προεξάρχουσας της Σαντορίνης, συνεχίζουν να δέχονται ολοένα και μεγαλύτερα φορτία πλοίων και επισκεπτών με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται το ίδιο το προϊόν αλλά και το ευρύτερο τουριστικό προφίλ τους. Παρά τις εξαγγελθείσες προσπάθειες περιορισμού των αφίξεων πλοίων και ειδικά των ταυτόχρονων αφίξεων που δημιουργούν απερίγραπτους συνωστισμούς και δοκιμάζουν τις αντοχές ανθρώπων και υποδομών, η Σαντορίνη, και παρά την ευρύτερη στασιμότητα το 2018, είχε 474 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 749.286 επιβάτες, έναντι 406 αφίξεων και 620.570 επιβατών το 2017, ανακοίνωσε η Ενωση Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ). Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, η πρώτη δεκάδα των προορισμών διατηρείται πρακτικά η ίδια από το 2010. Ο Πειραιάς είναι πρώτος στον αριθμό αφίξεων και επιβατών και η Σαντορίνη δεύτερη. Η Κέρκυρα βρίσκεται στην τρίτη θέση με 413 αφίξεις πλοίων και 735.832 επιβάτες και η Μύκονος τέταρτη με 484 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 702.256 επιβάτες έναντι 501 και 699.304 αντίστοιχα. Ακολουθούν Κατάκολο, Ηράκλειο, Ρόδος, Κεφαλονιά και Ιθάκη, Χανιά και Πάτμος.