Πρόσφατα η κυβέρνηση σε επίπεδο πρωθυπουργού και ηγεσίας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε σε μία παραδοχή και μία εξαγγελία.

Η παραδοχή είναι ότι η παρούσα κυβέρνηση είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος μειωμένου ΦΠΑ στη νησιωτική Ελλάδα.

Ομολόγησαν ότι στα πλαίσια της «υπερήφανης» διαπραγμάτευσης και της «αυταπάτης» τους, που κατά τη σημερινή δήλωση Ρέγκλινκ κόστισε στους Έλληνες 86 δισεκατομμύρια ευρώ, παρέδωσαν μέσω του αριστερού μνημονίου το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ στα νησιά, στην τρόϊκα.

Αυτοί το πρότειναν, αυτοί το εφάρμοσαν. Τελεία και παύλα.

Η εξαγγελία ήταν, ότι προτίθενται να εφαρμόσουν στη νησιωτική χώρα ένα είδος «μεταφορικού ισοδύναμου» για να καλύψουν τις απώλειες των νησιωτών από την αύξηση του ΦΠΑ.

Μάλιστα ανακοίνωσαν παραστατικά, ότι στοχεύουν να εξομοιώσουν το κόστος μετακινήσεων και μεταφορών με αυτό των ΚΤΕΛ για ίσες χιλιομετρικές αποστάσεις.

Ας δούμε λοιπόν τι χάνουμε από την ομολογία τους και τι κερδίζουμε από την εξαγγελία τους (αν εφαρμοστεί).

Ας υποθέσουμε ότι ένα ζευγάρι ζει σε ένα νησί 200 χιλιόμετρα από την Αθήνα και έχει εισόδημα 14.000 ευρώ το χρόνο.

Το εισόδημα αυτό θα καταναλωθεί στο σύνολό του για τις ανάγκες της οικογένειας.

Η επιβάρυνση που έχει από την αλλαγή του ΦΠΑ υπολογίζεται σε 2.030 ευρώ ετησίως ή ίση με το εισόδημα δύο μηνών το χρόνο.

Ουσιαστικά αν το εισόδημα της οικογένειας προέρχεται από μισθωτή εργασία, ο νησιώτης θα εργάζεται 12 μήνες, το χρόνο αλλά θα έχει στη διάθεσή του μόνο 10 μισθούς το χρόνο.

Ας υποθέσουμε ότι η ίδια αυτή οικογένεια χρειάζεται να μετακινηθεί δύο φορές τον χρόνο προς Πειραιά και να επιστρέψει στο νησί.

Για μία απόσταση 200 χιλιομέτρων η διαφορά ακτοπλοϊκού εισιτηρίου και εισιτηρίου με ΚΤΕΛ υπολογίζεται σε 13,8 ευρώ.

Άρα το ζευγάρι νησιωτών θα μπορούσε να διεκδικήσει (γιατί δεν είναι σίγουρο ότι θα πάρει) το ποσό 13,8 Χ 8 = 100,40 ευρώ το χρόνο.

Άρα με το ΦΠΑ το ζευγάρι χάνει 2.030 ευρώ το χρόνο, αλλά του υπόσχονται 110 ευρώ μέσω επιδότησης εισιτηρίων, αν ταξιδέψει και αν το δικαιούται!

Ας εξετάσουμε όμως εάν αυτή η υπόσχεση που ταυτίζεται απόλυτα με την επιδοματική λογική ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, είναι αληθής και πραγματοποιήσιμη.

  • Ανακοινώθηκε ότι η επιδότηση θα χρηματοδοτηθεί μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Δηλαδή από τα κονδύλια που περικόπτονται πρώτα, για να δημιουργηθούν τα υπερπλεονάσματα του ΣΥΡΙΖΑ.

Άρα τίθεται σε αμφιβολία η χρηματοδότηση.

  • Ο κος Σαντορινιός μίλησε για την έναρξη του προγράμματος με βάση συγκεκριμένα νησιά και εισοδηματικά κριτήρια.

Άρα ενώ όλοι πληρώνουν το ΦΠΑ, θα ωφεληθούν οι κάτοικοι κάποιων νησιών (στην αρχή) και όχι όλοι λόγω εισοδηματικών κριτηρίων.

  • Προϋπόθεση της εφαρμογής του μέτρου είναι η κάρτα νησιώτη.

Πώς αποκτάται η κάρτα νησιώτη, τι γραφειοκρατία χρειάζεται, ποιοι είναι δικαιούχοι κλπ. είναι άγνωστο.

Για φανταστείτε να χρειασθεί και πληρωμή παράβολου για την απόκτησή του.

Η επιδότηση εισιτηρίου θα πιστώνεται σε τραπεζικό λογαριασμό (!) αφού επιδειχθεί η κάρτα νησιώτη στο πρακτορείο.

Άρα το πρακτορείο και κατ’ επέκταση οι ακτοπλοϊκές εταιρίες θα χειρίζονται ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των ταξιδιωτών.

Η ηγεσία της κυβέρνησης και του υπουργείου προφανώς δεν γνωρίζουν ότι από 29 Μαΐου τίθεται σε ισχύ σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (GDRP).

 

  • Καμία πρόβλεψη επίσης δεν υπάρχει για το τι θα ισχύσει με εκπτωτικά εισιτήρια. Ποια θα είναι η τιμή αναφοράς εάν υπάρχουν (που υπάρχουν) διαφορές εκπτωτικών προγραμμάτων μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών.

 

  • Προβλήματα επίσης θα υπάρξουν και με την ελαστικότητα που υπάρχει στο θέμα της ταυτοπροσωπίας.

Είναι πιθανόν για διάφορους λόγους το εισιτήριο να έχει διαφορετικό ονοματεπώνυμο από την κάρτα νησιώτη (αν υπάρξει και όποτε υπάρξει). Το σύστημα θα εξαρτάται από την καλή διάθεση του πράκτορα και ο νησιώτης θα κινδυνεύει να ταλαιπωρείται από «αχρεωστήτως καταβληθέντα»;

 

  • Προβλήματα θα υπάρχουν και στο κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων. Πώς διασφαλίζεται η πιθανότητα υπερτιμολόγησης για τη διεκδίκηση μεγαλύτερης αποζημίωσης;

 

Κλείνοντας αυτήν την παρέμβαση θα πρέπει να σημειώσω ότι για μία ακόμη φορά έχουμε να αντιμετωπίσουμε μία εξαγγελία-κοροϊδία για τους νησιώτες.

 

Το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου (κατά ΣΥΡΙΖΑ) είναι δύσκολο στην εφαρμογή, απαιτεί γραφειοκρατικούς μηχανισμούς, ενδέχεται να έχει προβλήματα νομιμότητας, αφορά μία μικρή πληθυσμιακή ομάδα και σε καμία περίπτωση δεν θεραπεύει τη ζημιά που υπέστησαν οι νησιώτες από την αλλαγή του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ, δηλαδή έχουμε ένα σχέδιο νόμου γραμμένο στο πόδι.

 

 

Γιώργος Βακόνδιος

Πολιτευτής Κυκλάδων Ν.Δ.

Υπεύθυνος υποτομέα ακτοπλοΐας Ν.Δ.