Ένας από τους κλάδους της εθνικής οικονομίας που δείχνει να αντιστέκεται στην κρίση είναι εκείνος του κρασιού. Έτσι τουλάχιστον καταδεικνύουν τα αποτελέσματα της έκθεσης Οινόραμα, που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες στο Ζάππειο Μέγαρο με τη μαζική συμμετοχή οινοποιείων απ’ όλη την Ελλάδα ―ακόμα και από το εξωτερικό― και την αντίστοιχη προσέλευση χιλιάδων επισκεπτών.

 

Οι περίπου 10.000 επαγγελματίες και οινόφιλοι που επισκέφθηκαν την έκθεση είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε περισσότερες από 2.000 διαφορετικές ετικέτες από 350 οινοποιεία και αποσταγματοποεία, ένα εύρος προσφοράς που ξεπέρασε κάθε προσδοκία και που μπορεί να καλύψει κάθε επαγγελματική ανάγκη.

 

Ωστόσο, πέρα από τους αριθμούς, το στοιχείο εκείνο που κατά γενική ομολογία έκανε το φετινό Οινόραμα να ξεχωρίσει ήταν η «ποιότητα» των επισκεπτών. Φαίνεται πως έχει πλέον δημιουργηθεί ένα αρκετά μεγάλο κοινό ανθρώπων που γνωρίζουν το κρασί σε βάθος και ως καταναλωτές αναζητούν την υψηλή ποιότητα και συμβάλλουν με απολύτως καθοριστικό τρόπο στη συνεχή βελτίωση της ελληνικής οινικής παραγωγής. Ο Jérôme Demière, γάλλος οινοπαραγωγός από την Καμπανία, που ήταν φέτος εκθέτης του Οινοράματος, δήλωσε «έκπληκτος από τις γνώσεις και το ενδιαφέρον των επισκεπτών», υπογραμμίζοντας πως στις περισσότερες εκθέσεις του εξωτερικού οι καταναλωτές επισκέπτες «έρχονται για να πιούν» κάτι που δεν βρήκε να ισχύει στο Οινόραμα. Την ίδια ακριβώς εντύπωση διαμόρφωσε και ο Ernst Loosen, ένας από τους σπουδαιότερους οινοπαραγωγούς της Γερμανίας, που επίσης ήταν εκθέτης στο φετινό Οινόραμα. Ο Τony Verbicaro, αρχισυντάκτης του περιοδικού La Champagne Viticole («Η Αμπελουργική Καμπανία»), που ήρθε στην Ελλάδα για να καλύψει δημοσιογραφικά τη συμμετοχή στο Οινόραμα τεσσάρων μικρών οίκων σαμπάνιας, αλλά και για να δοκιμάσει ελληνικά κρασιά, δήλωσε από την πλευρά του πως κάποιοι Γάλλοι διοργανωτές εκθέσεων θα είχαν πολλά πράγματα να μάθουν από τον τρόπο λειτουργίας του Οινοράματος.

 

Ο δυναμισμός του ελληνικού κρασιού αποτυπώνεται και στο μεγάλο αριθμό «νέων κυκλοφοριών», δηλαδή οίνων που λανσαρίστηκαν στην αγορά τον τελευταίο χρόνο (πολλά από αυτά για 1η φορά στο φετινό Οινόραμα), τα οποία σύμφωνα με τον κατάλογο της έκθεσης ήταν 417. Εν τω μεταξύ, η εσοδεία του 2017 αναδεικνύεται ως σπουδαία για τις περισσότερες περιοχές της χώρας, με κρασιά φρέσκα και αρωματικά, με πολύ «καθαρές» γεύσεις και δυνατότητες μακρόχρονης παλαίωσης.

 

Αιχμή ανάμεσα στις τάσεις του ελληνικού οινικού γίγνεσθαι, όπως προκύπτει από τη φετινή έκθεση είναι τα κρασιά ειδικής οινοποίησης, όπως για παράδειγμα εκείνα που ζυμώθηκαν και ωρίμασαν μέσα σε πήλινους αμφορείς ή που αφέθηκαν να παλαιώσουν σε φιάλες που βυθίστηκαν στη θάλασσα ή που οινοποιήθηκαν ακολουθώντας τις ελάχιστες δυνατόν οινικές κατεργασίες. Αν και αριθμητικά τα κρασιά αυτά είναι ελάχιστα μέσα στο σύνολο της ελληνικής οινικής παραγωγής, αξίζουν ειδικής μνείας, γιατί αποτελούν αντικείμενο έντονης συζήτησης ανάμεσα στους ειδικούς του κλάδου και, επίσης, αντικείμενο ζήτησης από τα πιο εξειδικευμένα εμπορικά κυκλώματα του εξωτερικού. Πέρυσι δε, ήταν ελάχιστα. Δίπλα σε αυτά, ανερχόμενα ως προς το ενδιαφέρον που προκαλούν είναι και τα κρασιά από αφανείς γηγενείς ποικιλίες αμπέλου, που στο μέλλον θα πολλαπλασιαστούν σίγουρα και μάλιστα σημαντικά. Όλα αυτά τα κρασιά, μαζί με εκείνα από πολύ μικρά και ως επί το πλείστο «άγνωστα» οινοποιεία, ήταν συγκεντρωμένα στην αίθουσα των «Οινικών Αποκαλύψεων» του Οινοράματος.

 

Μία πιο σφαιρική εικόνα για το ελληνικό κρασί είχαν και φέτος την ευκαιρία να αποκομίσουν οι επαγγελματίες επισκέπτες στην «Πλατεία Γευσιγνωσίας» του Οινοράματος, όπου ήταν εκτεθειμένα 250 κρασιά επιλεγμένα από τους εκθέτες-οινοποιούς ως τα πλέον αντιπροσωπευτικά τους. Στον ίδιο χώρο έγινε και η 1η παρουσίαση των βραβευμένων οίνων του φετινού Διεθνούς Διαγωνισμού Οίνου και Αποσταγμάτων της Θεσσαλονίκης, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Στην άλλη άκρη, οι πρωτάρηδες στο κρασί επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν μία από τις δωρεάν ξεναγήσεις που προσέφερε η έκθεση με στοχευμένες στάσεις και δοκιμές αντιπροσωπευτικών οίνων.

 

Έτσι, το φετινό σλόγκαν της έκθεσης «το κρασί είναι παντού και… πάντα στο Οινόραμα», δικαιώθηκε με το παραπάνω. Χρόνο με το χρόνο το Οινόραμα εξελίσσεται σε μία απόλυτα βιωματική έκθεση, που πέρα από τη γευστική δοκιμή του κρασιού προσφέρει δυνατές εμπειρίες στους επισκέπτες της. Πολλοί επισκέπτες εκμεταλλεύτηκαν το «Oyster Bar» του Οινοράματος για να δοκιμάσουν ολόφρεσκα στρείδια Ατλαντικού, σε συνδυασμό με κρασί από τη Σαντορίνη, ενώ η καφετέρια της έκθεσης φιλοξένησε τις κορυφαίες ποικιλίες καφέ των ειδικών του Underdog.