https://www.youtube.com/watch?v=mY-fh6JElnE

Στο βίντεο παρουσιάζεται η πλωτή δεξαμενή “DOCK 10” των ναυπηγείων
Blohm + Voss του Αμβούργου, κατά το ταξίδι της επιστροφής της, μετά την
ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης και μετατροπής της σε καλυμμένη, με τη
δημιουργία θόλου κάλυψης.
Η δεξαμενή αυτή κατασκευάστηκε το 1966, έχει μήκος 287.5m και ανυψωτική
ικανότητα 50.000 τόνων.
Τα σχέδια της υπερκατασκευής για την μετατροπή της πλωτής δεξαμενής σε
καλυμμένη, έγιναν από τον Γερμανό Μηχανικό Werner Sobek και το κόστος των
εργασιών ανήλθε σε 13.000.000€.
Με την κάλυψη της δεξαμενής επιτυγχάνονται μειωμένες εκπομπές
αιωρούμενων σωματιδίων, χαμηλότερες στάθμες θορύβου για την γύρω κατοικημένη
περιοχή και καλύτερες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας για τους εργαζομένους.
Επίσης, η εκτέλεση των εργασιών επηρεάζεται λιγότερο από τις καιρικές συνθήκες.
Ας επιχειρήσουμε μια σύγκριση με τις δεξαμενές του Νεωρίου:
Η πλωτή δεξαμενή “ΒΙΟΛΑΝΤΩ: κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970, έχει
μήκος 230m και ανυψωτική ικανότητα 25.000 τόνων.
Η πλωτή δεξαμενή “ΕΡΜΟΥΠΟΛΙΣ”: κατασκευάστηκε επίσης τη δεκαετία του
1970, έχει μήκος 195m και ανυψωτική ικανότητα 15.000 τόνων.
Και οι δύο είναι πολύ μικρότερες από την δεξαμενή “DOCK 10” του
Αμβούργου, συνεπώς η κάλυψή τους είναι τεχνικά ευκολότερη συγκριτικά με τη
γερμανική δεξαμενή. Η κάλυψή των δύο δεξαμενών θα συνέβαλλε ουσιαστικά στην
αρμονική συνύπαρξη του Νεωρίου με τους κατοίκους, τα σχολεία, τα σπίτια, τις
ταβέρνες και τις λοιπές ευαίσθητες χρήσεις της πόλης.
Όσον αφορά το μέγεθος της επένδυσης για τη μετατροπή τους σε
καλυμμένες, θα επιχειρήσουμε μια σύγκριση με τα μόνα γνωστά και επίσημα
στοιχεία εσόδων του Νεωρίου: Στις αρχές του 2020 επισκευάστηκαν στο ναυπηγείο
δύο δεξαμενές του Πολεμικού Ναυτικού. Η μία είχε μήκος 130m ενώ άλλη 70m.
Και οι δύο ανελκύστηκαν ταυτόχρονα στη δεξαμενή “ΒΙΟΛΑΝΤΩ”. Οι φωτογραφίες
που έχουν ληφθεί κατά το χρόνο της επισκευής τους (21&22.01.2020) αποτυπώνουν
το «σύνηθες» τοξικό νέφος να απλώνεται πάνω από την πόλη (βλ. εδώ, εδώ, εδώ και
εδώ).
Το κόστος της σύμβασης για την επισκευή τους, στοιχεία της είναι
αναρτημένα στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό ΜητρώοΔημοσίων Συμβάσεων [ΑΔΑΜ:
19SYMV005758853 2019-10-25], ήταν 13.876.974,26 € + ΦΠΑ (δηλ. όσο περίπου
το κόστος μετασκευής για την κάλυψη της δεξαμενής “DOCK 10”). Αξίζει να
σημειωθεί ότι το 2020 εκτός από τις δυο δεξαμενές του Πολεμικού Ναυτικού,
επισκευάστηκαν γύρω στα 90 πλοία, με διαστάσεις πολύ μεγαλύτερες από τις δυο
δεξαμενές, αποφέροντας στο ναυπηγείο τα αντίστοιχα έσοδα.
Σε σχέση λοιπόν με τον όγκο των ετήσιων εκτελούμενων εργασιών (και των
προβλέψεων της εταιρείας για αύξησή τους), το κόστος για την κάλυψη των
δεξαμενών και την πραγματοποίηση των ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών χωρίς
να τίθεται σε κίνδυνο το περιβάλλον και η δημόσια υγεία, προφανώς, δεν είναι
απαγορευτικό για μια εύρωστη και σοβαρή επιχείρηση που προσβλέπει στο μέλλον,
όπως επανειλημμένα τονίζεται με κάθε ευκαιρία.
Επιπλέον, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε η κάλυψη των δεξαμενών
του Νεωρίου να γίνει με υψηλότερες ποιοτικές προδιαγραφές από τις Γερμανικές και
με μικρότερο κόστος! Στη Σύρο λειτουργεί Διεθνές Κέντρο Θαλάσσιας Τεχνολογίας
και Καινοτομίας στο οποίο συμμετέχουν η ONEX η CISCO και η Περιφέρεια Νοτίου
Αιγαίου, που, κατά σύμπτωση είναι ελεγκτική αρχή του ναυπηγείου και αρμόδια για
την έκδοση της άδειας λειτουργίας και την εποπτεία της τήρησης των όρων της! Το
Νεώριο διαθέτει σήμερα μεγάλη τεχνογνωσία (σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις της
ONEX)! Επίσης στην είσοδό του Νεωρίου κυματίζουν τρείς σημαίες τεχνικά
ανεπτυγμένων χωρών! Αν παρ’ όλα αυτά κρίνεται αναγκαία η συνδρομή του
Γερμανού Μηχανικού, το Παρατηρητήριο δεσμεύεται να αναζητήσει και να θέσει στη
διάθεση των ενδιαφερόμενων, τα στοιχεία επικοινωνίας του.
Το Παρατηρητήριο Ποιότητας Περιβάλλοντος Σύρου, σε πείσμα των θεωριών
συνωμοσίας, που τεχνηέντως διαδίδονται, ότι δηλ. επιδιώκει το κλείσιμο
του ναυπηγείου, εμμένει στο ρεαλιστικό αίτημα: “Περιβάλλον καθαρό και
Νεώριο ανοιχτό”.
Είναι εφικτή η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας με σεβασμό στο
περιβάλλον. Αρκεί να γίνει σεβαστό το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και να
αξιοποιηθούν οι διαθέσιμες τεχνικές, που κατακτήθηκαν από χώρες της Ευρωπαϊκής
Ένωσης. Έχουν παρέλθει οι εποχές που η κοινωνία του νησιού πάλευε για την
επιβίωση, πρόθυμη να πληρώσει πολύ βαρύ τίμημα. Αγωνιζόμαστε για το δικαίωμα
στη ζωή. Ο αέρας και η θάλασσα χωρίς τοξικά δεν είναι πολυτέλεια.
05.06.2022
Το ΔΣ του Παρατηρητηρίου Ποιότητας Περιβάλλοντος Σύρο