Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του δικτύου των υδατοδρομίων από το πρώτο κιόλας βήμα της κατασκευής τους αποκτούν οι ιδιώτες επενδυτές με το νέο νομοσχέδιο «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών και άλλες διατάξεις», που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, έως τις 27 Δεκεμβρίου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο την επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα.
Τα βασικά σημεία που εισάγει το προτεινόμενο σχέδιο νόμου σε σχέση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (ν.4568/2018) αφορούν:
α) τη δυνατότητα χορήγησης και ενιαίας «άδειας ίδρυσης και λειτουργίας» υδατοδρομίου διατηρώντας τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, ήτοι τη χορήγηση «άδειας ίδρυσης» και τη χορήγηση «άδειας λειτουργίας»,
β) τη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα αλλά και σε ιδιωτικό φορέα,
γ) την έκδοση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε ο ενδιαφερόμενος με την απόκτηση αυτής να προβεί στις προβλεπόμενες από τον νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υποδομών και εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου,
δ) τη δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα,
στ) τη συγκρότηση ολιγομελούς Επιτροπής Υδατοδρομίων για επιθεωρήσεις υδατοδρομίων.
Οι αλλαγές στο νέο νομοσχέδιο στοχεύουν αφενός στη φιλελευθεροποίηση του θεσμικού πλαισίου -βάζοντας δυναμικά στο παιχνίδι ιδιώτες επενδυτέςκαι αφετέρου στην απλούστευση και στην επιτάχυνση των απαιτούμενων για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων διαδικασιών.
Η ψήφιση του νομοσχεδίου αναμένεται να σηματοδοτήσει αυτόματα την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, που θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας και θα εξυπηρετήσει την καλύτερη διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με απομακρυσμένους και όχι μόνο προορισμούς, εξέλιξη η οποία έχει ήδη αναζωπυρώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον, με τις πρώτες πτήσεις να τοποθετούνται χρονικά στην άνοιξη του 2020. Στόχος είναι να ψηφιστεί άμεσα το νέο πλαίσιο, το οποίο θα άρει τα όποια κωλύματα, απλοποιώντας διαδικασίες αδειοδότησης και επιταχύνοντας υλοποίηση του δικτύου υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξε σειρά επαφών και συναντήσεων μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων και των εμπλεκόμενων φορέων, με παράγοντες της αγοράς να επισημαίνουν ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο κινείται στη «σωστή κατεύθυνση». Την ίδια στιγμή, η κινητικότητα που καταγράφεται σε νομοθετικό επίπεδο έχει φέρει και πάλι στο προσκήνιο Έλληνες και ξένους επιχειρηματίες που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους να τοποθετηθούν επενδυτικά στην αγορά των υδατοδρομίων, αναλαμβάνοντας πτητικό έργο των υδροπλάνων, και μερικοί εκ των οποίων φαίνονται διατεθειμένοι να προγραμματίσουν τα πρώτα δρομολόγια την ερχόμενη άνοιξη.
Μητροπολιτικό υδατοδρόμιο στο Φάληρο
Πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη των υδατοδρομίων προτίθεται να διαδραματίσει και η Περιφέρεια Αττικής, με τον περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη να δρομολογεί τις διαδικασίες για ίδρυση μητροπολιτικού υδατοδρομίου στο Φάληρο, στην ευρύτερη περιοχή του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας. Στόχος είναι η δημιουργία ενός δικτύου που θα συνδέει τα νησιά του Αργοσαρωνικού (Ύδρα, Σπέτσες, Πόρο, Αίγινα), τα Μέθανα, τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα και θα εξυπηρετεί τη συνδεσιμότητα των νησιών με την ηπειρωτική χώρα με ένα συμπληρωματικό μεταφορικό μέσο. Στο πλαίσιο αυτό, με πρωτοβουλία του Γ. Πατούλη πραγματοποιήθηκε συνάντηση με δημάρχους και προέδρους Λιμενικών Ταμείων των νησιών του Αργοσαρωνικού και παράκτιων περιοχών της Περιφέρειας. Με δεδομένο ότι τα μοναδικά μέχρι σήμερα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια βρίσκονται σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, στο Ιόνιο προβλέπεται ότι θα δημιουργηθεί το πρώτο βιώσιμο δίκτυο, μόλις ολοκληρωθεί η αδειοδοτική διαδικασία για 5 ακόμη υδατοδρόμια σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει ήδη υπογράψει τις προγραμματικές συμβάσεις με τα αρμόδια Λιμενικά Ταμεία και αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την ανάδειξη του αναδόχου που θα αναλάβει την κατασκευή των απαιτούμενων υποδομών. Η ολοκλήρωση αδειοδότησης 5 υδατοδρομίων θα σηματοδοτήσει αυτόματα τη δημιουργία του πρώτου δικτύου 8 υδατοδρομίων, καθιστώντας βιώσιμο το πτητικό έργο της εταιρείας που θα ξεκινήσει τα πρώτα δρομολόγια.
Σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα
Στη διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού για την κατασκευή των 20 υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα βρίσκεται και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με την πρώτη φάση της αδειοδοτικής διαδικασίας να ολοκληρώνεται σύντομα. Ήδη έχει γίνει αυτοψία σε 9 νησιά και το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να πραγματοποιηθεί έλεγχος για τα υδατοδρόμια σε Καστελλόριζο, Κάσο, Κάρπαθο και Κω. Η ολοκλήρωση αδειοδότησης 20 υδατοδρομίων αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο, καθώς θα αναπτυχθεί ένα ακόμη εκτενές δίκτυο, αυτήν τη φορά στο Αιγαίο.
Στην ανάπτυξη των υδατοδρομίων επενδύει και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, η οποία έχει εκφράσει την πρόθεσή της να επισπεύσει την αδειοδότηση 10 υδατοδρομίων σε νησιά της αρμοδιότητάς της, ενώ στην Κρήτη έχουν ήδη δρομολογηθεί οι διαδικασίες για την κατασκευή 5 υδατοδρομίων σε πρώτη φάση, σε Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Χανιά, Αγία Γαλήνη και Ιεράπετρα. Μάλιστα, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η ανάπτυξη των 5 υδατοδρομίων, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, καθώς έχουν ήδη κατατεθεί οι τεχνικοί φάκελοι, θα αποτελέσει το έναυσμα για τη δημιουργία και άλλων στο νησί, με αιχμή τον Άγιο Νικόλαο και τη Σητεία.
Ενδιαφέρον υπάρχει και από την Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία επιδιώκει την κατασκευή δύο υδατοδρομίων στο Λουτράκι, ενός στο Καλαμάκι και ενός στο λιμάνι του Λουτρακίου, τα οποία θα λειτουργούν εκ περιτροπής ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν στην περιοχή, και δύο ακόμη σε Ναύπλιο και Νέα Κίο, με τις διαδικασίες να έχουν ήδη μπει σε ροή. Προγραμματικές συμβάσεις για τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων έχουν ήδη υπογραφεί και στην Εύβοια, με τη Χαλκίδα, την Κύμη, την Κάρυστο και το Αλιβέρι να είναι οι πρώτες περιοχές που θα υποδεχθούν υδροπλάνα, αφού ολοκληρώνεται η κατάρτιση των τεχνικών φακέλων, που θα επιτρέψει την έναρξη των διαδικασιών για την κατασκευή.
Την ίδια στιγμή, δρομολογούνται σχέδια για τη δημιουργία υδατοδρομίων σε 19 λίμνες της περιφέρειας. Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται η αδειοδότηση υδατοδρομίων στη λίμνη των Ιωαννίνων, στη λίμνη Πλαστήρα και στη λίμνη Καϊάφα.
Έντονο το επιχειρηματικό ενδιαφέρον
Πέντε έως τώρα επιχειρηματίες και funds έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για επενδύσεις στο πτητικό έργο των υδροπλάνων. Πρώτος είναι ο ιδιοκτήτης της ελληνικής εταιρείας K2 Smartjets Ανδρέας Καροτσιέρης, η εταιρεία του οποίου συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια, μέσω της AirWaves. Ο επιχειρηματίας το τελευταίο χρονικό διάστημα βρίσκεται σε επαφές με ξένους επενδυτές από την άλλη άκρη του Ατλαντικού που έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να κινηθούν επενδυτικά στον χώρο των υδατοδρομίων.
Ζωηρό παραμένει και το ενδιαφέρον του Ελληνομεξικανού Ρικάρντο Φαρίας-Νικολόπουλου, που δραστηριοποιείται εδώ και χρόνια στον τομέα του τουρισμού στις ΗΠΑ και φαίνεται διατεθειμένος να μισθώσει δύο υδροπλάνα προκειμένου να ξεκινήσει τις πρώτες πιλοτικές πτήσεις τον ερχόμενο Μάρτιο στο δίκτυο του Ιονίου. Την είσοδό του στην ελληνική αγορά εξετάζει και ένα γερμανικό επενδυτικό fund, στο οποίο μετέχει και ένας από τους πιο ισχυρούς τραπεζικούς ομίλους της Γερμανίας. Το προσεχές διάστημα, μάλιστα, εκπρόσωπος του συγκεκριμένου σχήματος πρόκειται να επισκεφθεί τη χώρα μας προκειμένου να ερευνήσει από κοντά τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που δημιουργούνται από την ανάπτυξη των υδατοδρομίων. Σε διεκδίκηση υδατοδρομίων βρίσκεται και το βρετανικό fund Petrichor, με τον κ. Ιωάννη Χάσικο, διευθύνοντα σύμβουλο του επενδυτικού σχήματος, να έχει έρθει ήδη σε επαφές με εκπροσώπους Λιμενικών Ταμείων και Οργανισμών Λιμένος.
Ενεργό παραμένει το επενδυτικό ενδιαφέρον και των δύο ιαπωνικών ομίλων Setouchi Holdings και Mitsui & Co. Οι δύο εταιρείες, με δεδομένο ότι εξαγόρασαν το προηγούμενο διάστημα την πλειοψηφία των μετοχών της Quest, της αμερικανικής κατασκευαστικής εταιρείας υδροπλάνων τύπου Kodiak, έχουν ισχυρό κίνητρο να θέλουν να αποκτήσουν το δικό τους μερίδιο στην ελληνική αγορά.