Πρόκειται για νέες διαδημοτικές επιχειρήσεις ειδικού, κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπως οι σημερινές ΔΕΥΑ.
Περαιτέρω, με την ολοκλήρωση των συγχωνεύσεων, ρυθμίζονται τα χρέη των ΔΕΥΑ και θεσπίζεται μηχανισμός μη δημιουργίας νέων χρεών που ουσιαστικά θέτει τις σημερινές ΔΕΥΑ σε καθεστώς επιτήρησης!!!
Με τον τρόπο αυτό, επιδιώκεται μια σημαντική μεταρρύθμιση, ώστε η χώρα να αποκτήσει πολύ λιγότερες, αλλά ισχυρές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης που θα καλύπτουν επαρκώς και σε προσιτό κόστος τις ανάγκες των πολιτών.
Με τις νέες επιχειρήσεις, που θα λειτουργούν υπό την εποπτεία της ΡΑΑΕΥ σε ό,τι αφορά στην τιμολόγηση των υπηρεσιών τους, θα περιοριστούν ζητήματα που οδήγησαν σε συσσώρευση ανείσπρακτων λογαριασμών και αυξημένες απώλειες νερού.
Οι νέες επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, με τη δημιουργία σημαντικών οικονομιών κλίμακας και εξοικονόμηση πόρων.
Αξίζει να σημειωθεί πως στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι η συγχώνευση των εταιρειών ύδρευσης, θα τους δώσει τη δυνατότητα να κάνουν ευκολότερα εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών και στα νησιά, για να μειώσουν τους λογαριασμούς ρευμάτων.
Στο μεταξύ, προχθές δημοσιεύθηκε και η απόφαση του ΥΠ.ΕΣ. 103036/29.11.2023 (ΦΕΚ 6719/30.11.2023 τεύχος Β’) για την εξαίρεση Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (O.T.A.) α’ βαθμού, από την αυτοδίκαιη κατάργηση/λύση των άρθρων 27 και 29 του ν. 5056/2023 (Α’ 163).
Με αυτήν γίνεται δεκτή μεταξύ άλλων η υπ’ αρ. 490/3-11-2023 απόφαση – αίτηση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου, για την εξαίρεση του Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης, Δήμου Ρόδου» από την αυτοδίκαιη κατάργησή του.
Θυμίζουμε ότι τον Οκτώβριο του 2023 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το νέο Νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που φέρνει ριζικές αλλαγές στην διοίκηση και λειτουργία των Δήμων και Περιφερειών.
Το νέο Νομοσχέδιο αυξάνει τη «δύναμη» του εκάστοτε δημάρχου, καταργεί τα ΝΠΔΔ και τις σχολικές επιτροπές, ενώ αυξάνει και τον αριθμό των αντιδημάρχων.
Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά στον Δήμο Ρόδου καταργούνται ο ΔΟΠΑΡ, το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης και η ΔΕΣ ΡΟΔΑ, η Οικονομική Επιτροπή και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής.
Για τις σχολικές επιτροπές με το ψηφισθέν νομοσχέδιο προβλέπεται η διατήρησή τους αν το επιθυμεί η δημοτική αρχή, παρότι στο σχέδιο νόμου προβλεπόταν η κατάργησή τους.
Επιπλέον, με την κατάργηση του ΔΟΠΑΡ προβλέπεται να υπάρξει ακόμη μια θέση αντιδημάρχου που προστίθεται στις 11 έμμισθες και 4 άμισθες θέσεις που ισχύουν σήμερα.
Οι βασικές αλλαγές που φέρνει το Νομοσχέδιο στη διακυβέρνηση των Δήμων είναι οι εξής:
Επαναφέρει τον ορισμό των αντιδημάρχων αποκλειστικά από την παράταξη του δημάρχου (άρθρο 3)
Προβλέπει τη δυνατότητα ανάκλησης του ορισμού των αντιδημάρχων από τον δήμαρχο οποτεδήποτε (άρθρο 3).
Τροποποιεί τη διαδικασία ανάδειξης του προεδρείου του δημοτικού συμβουλίου.
Για κάθε θέση του προεδρείου, πλέον υποδεικνύεται ένας υποψήφιος από τον επικεφαλής κάθε παράταξης, στον οποίο δίδεται η εξουσία να αποφασίσει, λαμβάνοντας υπόψη τη σύνθεση της παράταξής του. Η ψηφοφορία καθίσταται φανερή (άρθρο 4).
Προβλέπει ότι δεν είναι δυνατή η διαγραφή του επικεφαλής μιας δημοτικής παράταξης από τα μέλη της, με το σκεπτικό ότι, ως αρχηγός του συνδυασμού που πλειοψήφησε, διαθέτει την άμεση λαϊκή νομιμοποίηση για την εφαρμογή του προγράμματος που εξήγγειλε, το οποίο και «εγκρίθηκε» από την τοπική κοινωνία διά της ψήφου (άρθρο 5).
Προβλέπει ότι δημοτικός σύμβουλος που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε χάνει και τη θέση που κατείχε, λόγω της ιδιότητας του συμβούλου δημοτικής παράταξης, σε πάσης φύσεως συλλογικά όργανα, επιτροπές και συμβούλια και δεν μπορεί να παραμείνει ή να οριστεί αντιδήμαρχος ως λογικό απότοκο της εφαρμογής πλειοψηφικού συστήματος (άρθρο 5).
Περιορίζει την υποχρεωτική δια ζώσης διεξαγωγή της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου σε μία φορά τον μήνα, καθώς η εμπειρία της πανδημίας του κορωνοϊού COVID – 19 την προηγούμενη αυτοδιοικητική περίοδο κατέδειξε ότι τα σύγχρονα μέσα τηλεδιάσκεψης διευκολύνουν τη διεξαγωγή συνεδριάσεων εξ αποστάσεως (άρθρο 6).
Απαλείφεται η υποχρέωση ενημέρωσης των μελών του δημοτικού συμβουλίου με φυσικό τρόπο, καθώς η ηλεκτρονική ενημέρωση πλέον έχει καταστεί συνήθης πρακτική που διευκολύνει την άμεση ενημέρωση όλων των μελών και ορίζει υποχρεωτική ελάχιστη προθεσμία δύο ημερών για την ενημέρωσή τους για τα θέματα των συνεδριάσεών του, προκειμένου να έχουν ικανό χρόνο ενημέρωσης και προετοιμασίας (άρθρο 6).
Ορίζει την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου ως προϋπόθεση για την έγκριση της συζήτησης κατεπειγόντων ή εκτός ημερησίας διάταξης θεμάτων (άρθρο 6).
Διευκρινίζει ότι το δικαίωμα ψήφου προέδρων δημοτικών κοινοτήτων στα δημοτικά συμβούλια ασκείται επί θεμάτων που αφορούν αποκλειστικά στις δημοτικές κοινότητες που εκπροσωπούν (άρθρο 6).
Εισάγει επίσης την ειδική μη – αποφασιστικού χαρακτήρα διμηνιαία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον έλεγχο των πεπραγμένων της δημοτικής αρχής.
Σε αυτή τη συνεδρίαση γίνεται συζήτηση για έως 10 θέματα που θέτουν οι σύμβουλοι εγκαίρως και απαντά ο εκπρόσωπος της δημοτικής αρχής (άρθρο 7).
Καταργεί την οικονομική επιτροπή και την επιτροπή ποιότητας ζωής, στη θέση των οποίων λειτουργεί εφεξής η δημοτική επιτροπή.

Καθιερώνει δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων.