Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός από το Υπουργείο Ναυτιλίας για την γραμμή που τα τελευταία 14 χρόνια εξυπηρετεί το Πρέβελης (Πειραιάς-Μήλος-Σαντορίνη-Ανάφη-Ηρακλείο-Σητεία-Κάσος-Κάρπαθος-Διαφάν-Χάλκη-Ρόδος) , στον οποίο το πλοίο Olympus κρίθηκε κατάλληλο(!) για να εξυπηρετήσει το δρομολόγιο , και η εταιρία του SeaSpeed Ferries να λάβει την επιδότηση του αγόνου τμήματος ( Ανάφη-Σητεία-Κάσος-Κάρπαθος-Διαφάνι-Χάλκη).

Αυτό αρχικά δεν σημαίνει ότι το Πρέβελης φεύγει από την γραμμή. Θα συνεχίσει να δουλεύει το δρομολόγιο κανονικά ή τουλάχιστον όσο κανονικά μπορεί , καθώς ύστερα από την μεγάλη του ζημία τον Οκτώβρη στην Σαντορίνη το πλοίο δεν συνήλθε ποτέ , για αυτό και ακυρώνει τελευταία προσεγγίσεις και δρομολόγια.
Η γραμμή θα εξυπηρετείται από 3 πλοία. Το Blue Star ( Chios ή Patmos ανάλογα την εποχή ) , το Πρέβελης και πλέον το Olympus.
Τι πλοίο είναι όμως το Olympus του και πως βρέθηκε στην ΚασοΚαρπαθία;
Το Olympus πρώην Elli T. , Maria G. ναυπηγήθηκε το 1976 στα ναυπηγεία της Mitsubishi , τα ίδια ναυπηγεία που 4 χρόνια αργότερα γέννησαν και το Πρέβελης , το οποίο αποτελεί την επόμενη γενιά του ίδιου σχεδίου. To Olympus είναι ο πρόγονος του Πρέβελης δηλαδή , και το Πρέβελης ή εξελιγμένη του έκδοση.
Οι διαστάσεις του είναι 130,00 x 23,51 x 5,10 , διαθέτει δύο εξωστρεφείς προπέλες σταθερού βήματος , ένα τιμόνι , και ένα bow thruster.
Ενδεικτικά το Πρέβελης έχει διαστάσεις 142,47 x 23,50 x 5,52 m , και διαθέτει τον ίδιο εξοπλισμό πλοήγησης , με την διαφορά ότι οι προπέλες του είναι μεταβλητού βήματος.
Οι διαφορά μεταξύ σταθερού και μεταβλητού βήματος προπέλας είναι τεράστια , καθώς επηρεάζει καθοριστικά τις ελικτικές ικανότητες του πλοίου. Με απλά λόγια η προπέλα σταθερού βήματος πρέπει να σταματήσει εντελώς για να κάνει ανάποδα , ενώ στην προπέλα μεταβλητού βήματος τα φτερά περιστρέφονται , αντιστρέφοντας άμεσα την κίνηση και κάνοντας γρηγορότερη και ευκολότερη την μανούβρα.
Το Olympus ως αυτού είναι ένα αργοκίνητο και δύστροπο πλοίο το οποίο έχει πλούσιο ιστορικό προσκρούσεων σε μεγάλα και άνετα λιμάνια , πόσο μάλλον σε λιμάνια σαν τα δικά μας τα οποία είναι στην πλειοψηφία τους προβληματικά.
Γνωστές είναι επίσης οι ιστορίες για τις τακτικές του μηχανολογικές βλάβες , μια από τις οποίες το είχε κρατήσει σταματημένο για 7 ολόκληρα χρόνια , μέχρι να το αγοράσει η σημερινή του εταιρία και να το επισκευάσει.
Στην προηγούμενη του γραμμή Πειραιάς-Μήλος-Σαντορινή-Ρέθυμνο το Olympus κατάφερε να έχει μέσα σε 7 μήνες δρομολόγησης 11 αβαρίες , μέσα στις οποίες μια προσάραξη στο Ρέθυμνο και μια σημαντική πρόσκρουση που του προκάλεσε μεγάλο ρήγμα στην Σαντορίνη.
Κάθε κατάπλους του στα νησιά που εξυπηρετούσε διαρκούσε 40 με 45 λεπτά ακόμα και με συνθήκες πλήρους γαλήνης λόγω των ανεπαρκών ελικτικών του ιδιοτήτων , ενώ όταν ο καιρός άγγιζε τα 3 και 4 μποφόρ εγκατέλειπε την προσέγγιση και συνέχιζε το δρομολόγιο του , αφήνοντας συχνά του Ρεθυμνιώτες στα Χανιά και τους Μηλιούς στην Σαντορίνη.

“Το πλοίο αυτό λοιπόν είναι εντελώς ακατάλληλο για την άγονη γραμμή και είναι αδιανόητο που εγκρίθηκε η δρομολόγηση του. Ακόμα και με πλήρη γαλήνη θα είναι άθλος για το πλήρωμα να δέσει στα λιμάνια μας με ασφάλεια.

Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα ζήσουμε απανωτές ακυρώσεις δρομολογίων και μικρά ατυχήματα…

Ο Τριαντάφυλλος Μάρκου σπουδάζει στο Ναυτιλιακών Σπουδών Πανεπιστήμιο Πειραιά