Δύο μήνες μετά την ακύρωση του διεθνούς διαγωνισμού ανέλκυσης του ναυαγίου του Sea Diamond από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η Δημόσια Αρχή Λιμένων καταργείται. Η μοναδική ανεξάρτητη αρχή του υπουργείου ναυτιλίας που προκάλεσε μετά από 13 χρόνια διεθνή διαγωνισμό ανέλκυσης του Sea Diamond, με αποτέλεσμα το ενδιαφέρον δύο μεγάλων κινεζικών εταιρειών, κλείνει με μία τροπολογία της τελευταίας στιγμής. Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κος Ιωάννης Πλακιωτάκης, ανακοίνωσε χθες (16/3/2020) στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορείου την κατάργηση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων ως μία ρύθμιση για την οποία ως τομεάρχης της Ν.Δ. είχε εισηγηθεί και δεσμευτεί προεκλογικά. Σύμφωνα με τον κύριο υπουργό η Δημόσια Αρχή Λιμένων «Είναι ένα ζήτημα το οποίο ποτέ δεν καταλάβαμε, ούτε τους στόχους, ούτε τον σκοπό της ιδρύσεως του… Από το έργο της μέχρι σήμερα δικαιωθήκαμε, διότι πραγματικά η μόνη αρμοδιότητα με την οποία ασχολήθηκε η Δημόσια Αρχή Λιμένων ήταν η αρμοδιότητα των ναυαγίων. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις έδρασε και πέραν των ορίων της αρμοδιότητάς της…»
Τρείς μήνες νωρίτερα, στις 18/12/2019 με το Αριθ. Πρωτ.: 1500.1/90630/2019/152 έγγραφό του, ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκης, σε απάντησή του προς ερώτηση του Βουλευτή κ. Βελόπουλου, αναφέρει: «Σημειώνεται ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων, η οποία αποτελεί τον κρατικό φορέα ναυαγιαιρέσεων, υλοποιεί 64 ταυτόχρονες ναυαγιαιρέσεις, ήτοι το μεγαλύτερο έργο ναυαγιαιρέσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μάλιστα χωρίς κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο.» https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/67715b2c-ec81-4f0c-ad6a-476a34d732bd/11161790.pdf?fbclid=IwAR3Xwg7iRaB38PnqIrr2dbk5AIBtBM3AAlGoGeiCbDEV2QswpQrU9CqoiXA
Αδυνατούμε να κατανοήσουμε τον τρόπο σκέψης του κου Υπουργού. Από την μία μεριά ομολογεί προς το Βουλευτικό σώμα ότι η ΔΑΛ υλοποιεί το μεγαλύτερο έργο ναυαγιαιρέσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μάλιστα χωρίς κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο και από την άλλη απαξιώνει το έργο της και την καταργεί με μία τροπολογία της τελευταίας στιγμής καθώς δεν καταλαβαίνει τους στόχους της και το σκοπό της ιδρύσεώς της. Από τη μία μεριά χαρακτηρίζει τη ΔΑΛ ως τον κρατικό φορέα ναυαγιαιρέσεων και από την άλλη την κατηγορεί πως έδρασε πέρα από τα όρια της αρμοδιότητάς της, υπονοώντας την περίπτωση του ναυαγίου του Sea Diamond, αφού σύμφωνα με τον κ. υπουργό αυτή είναι μία υπόθεση που πρέπει να διαχειριστεί το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας το οποίο διαθέτει έναν υπάλληλο και προ πολλού έχει δηλώσει εγγράφως την αδυναμία του να διαχειριστεί μία τόσο δύσκολη υπόθεση.
Αδυνατούμε να αντιληφθούμε το λόγο για τον οποίο ο υπουργός ναυτιλίας αγνοεί επιδεικτικά την απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία «… η ευθύνη της διαχειρίσεως και αντιμετωπίσεως του απορρέοντος από την διατήρηση ναυαγίου κινδύνου για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και το θαλάσσιο περιβάλλον ανήκει παραλλήλως και στην Κεντρική Διοίκηση, ως αυτοτελή υποχρέωση, επιβαλλόμενη τόσο από το άρθρο 24 του Συντάγματος, όσο και από τις διατάξεις των π.δ. 55/1998 και 11/2002, και συγκεκριμένα στις λιμενικές αρχές ως κρατικές υπηρεσίες (σήμερα υπαγόμενες στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής), δοθέντος άλλωστε ότι η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος δεν αποτελεί αμιγώς τοπική υπόθεση.» Με αφορμή αυτή την απόφαση ξεκίνησε και η ΔΑΛ να ασχοληθεί και με το ναυάγιο του Sea Diamond από το Νοέμβριο του 2019, αλλά στις 16/1/2020, δύο ημέρες πριν το άνοιγμα των φακέλων προσφορών ανέλκυσης ο υπουργός Ναυτιλίας ζήτησε από τη ΔΑΛ να ακυρώσει τη διαδικασία λόγω αναρμοδιότητας…
Η ΔΑΛ μέσα σε 1,5 χρόνο έχει ανελκύσει δεκάδες ναυάγια από την ευρύτερη περιοχή του Λιμένα Πειραιά που στοιχειώνουν, σαπίζουν και ρυπαίνουν εδώ και δεκαετίες, με κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο μόλις τρία λεπτά του ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι για δύο μόνο από αυτά τα ναυάγια της δεκαετίας του 80, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ/COSCO ζητούσε τον Μάρτιο του 2017, 1.5 εκατομμύριο ευρώ από το Ελληνικό Δημόσιο για την ανέλκυσή τους από την προβλήτα του Περάματος. Το όφελος του έργου της ΔΑΛ για το Ελληνικό Δημόσιο αντιστοιχεί συνολικά σε πολλές δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ. Και αναρωτιόμαστε: Αυτό δεν είναι αρκετό για τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη; Αντί με μία τροπολογία του να αναβαθμίσει το ρόλο της ΔΑΛ και να της παραχωρήσει αρμοδιότητα και για τα υπόλοιπα ναυάγια που ρυπαίνουν τις Ελληνικές θάλασσες, όπως αποδεδειγμένα συμβαίνει με το ναυάγιο του Sea Diamond στην Καλδέρα της Σαντορίνης, έρχεται ξαφνικά να απαξιώσει την ανεξάρτητη αρχή του υπουργείου του, που αποδεδειγμένα παράγει σημαντικό έργο, και να την καταργήσει ως …”άχρηστη” αφού η μοναδική της αρμοδιότητα αφορούσε το… ευτελές έργο της ανέλκυσης ναυαγίων που ορίζουν νόμοι όπως ο 2881/2001 και το άρθρο 24 του Συντάγματος!
Η τακτική αυτή του κου υπουργού εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα όσων εγκαταλείπουν ναυάγια στις Ελληνικές θάλασσες και όσων κερδοσκοπούν στη συνέχεια από τη διαδικασία διαχείρισής τους, ενώ σε καμία περίπτωση δεν υπηρετεί το Δημόσιο συμφέρον και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
Οι κάτοικοι της Σαντορίνης που εδώ και 13 χρόνια αγωνιζόμαστε να απαλλαχθούμε από το ρυπογόνο και τοξικό ναυάγιο του Sea Diamond που κερδοσκοπικά εφοπλιστικά συμφέροντα εγκατέλειψαν στο βυθό της Καλδέρας, όπως και τόσα άλλα σε όλη την Ελλάδα, ρωτάμε τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη:
- Μετά την κατάργηση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων ποια ανεξάρτητη αρχή του υπουργείου Ναυτιλίας θα αναλάβει το έργο της ανέλκυσης ναυαγίων και θα συνεχίσει να αποτελεί τον επίσημο κρατικό φορέα ναυαγιαιρέσεων;
- Γνωρίζει την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ σύμφωνα με την οποία το υπουργείο Ναυτιλίας έχει την παράλληλη και αυτοτελή υποχρέωση να εφαρμόσει το νόμο 2881/2001 «Περί ανέλκυσης ναυαγίων» και να κινήσει τις σχετικές διαδικασίες ανέλκυσης όπως έκανε η Δημόσια Αρχή Λιμένων; Τι έχει σκοπό να πράξει προς την κατεύθυνση αυτή;
- Αφού ως τομεάρχης της Ν.Δ. θυμάται την προεκλογική του δέσμευση για την κατάργηση της ΔΑΛ, μήπως θυμάται και τις δηλώσεις του στις 11-2-2017 κατά την περιοδεία του στο νησί της Σαντορίνης όπου μεταξύ άλλων δήλωσε ότι: «Επιπλέον, στο βυθό του συγκεκριμένου λιμένα, παραμένει ακόμη βυθισμένο το κουφάρι του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, που αποτελεί ωρολογιακή βόμβα για το θαλάσσιο περιβάλλον του νησιού και παρά τις διαβεβαιώσεις της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν έχει ανασυρθεί.» https://plakiotakis.gr/dilosi-santorini/?fbclid=IwAR2BpPLUG-we1PirZ2N9nTaOO3zdnGhx5ibFdLuy2J6J1pSCgDYguYlpCSM
Το Αστικό Εφετείο Πειραιά, ανέβαλε (για τις 24-9-2020) την ακροαματική του διαδικασία στις 5-3-2020, έπειτα από αίτημα της πλοιοκτήτριας του Sea Diamond, προκειμένου να ολοκληρωθεί η δικαστική πραγματογνωμοσύνη που διετάχθη σχετικά με τη ρύπανση που προκαλεί το ναυάγιο στην θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης, και η οποία καθυστερεί λόγω αδυναμίας εύρεσης των απαραίτητων οικονομικών πόρων από το υπουργείο Ναυτιλίας. Το Ελληνικό Δημόσιο διεκδικεί 6 εκατομμύρια ευρώ σύμφωνα με την απόφαση 464/2014 του Πρωτοδικείου Πειραιώς. Θυμίζουμε πως αντίστοιχη πραγματογνωμοσύνη διενεργήθηκε και για λογαριασμό του Δήμου Θήρας το καλοκαίρι του 2019 και κατέληξε στο συμπέρασμα της άμεσης αναγκαιότητας της ανέλκυσης του Sea Diamond.
Οι κάτοικοι της Σαντορίνης, πιστοί στο δίκαιο αγώνα μας εδώ και 13 χρόνια, για άλλη μια φορά καλούμε την πολιτεία να σεβαστεί την απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας και να εφαρμόσει τις διατάξεις του Νόμου 2881/2001, του άρθρου 24 του Συντάγματος, όσο και τις διατάξεις των Π.Δ. 55/1998 και 11/2002, προκειμένου να υποχρεώσει την πλοιοκτήτρια ως υπεύθυνη του ναυαγίου και τον αλληλασφαλιστικό της οργανισμό να πληρώσουν για την ανέλκυση του Sea Diamond, η οποία είναι απαραίτητη και εφικτή σύμφωνα με τις πρόσφατες δικαστικές πραγματογνωμοσύνες!
Μετά τιμής,
Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών
για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond