Δύο ερωτήσεις κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος.

Η πρώτη έχει θέμα:«Αναστολή εφαρμογής της Υπουργικής Απόφασης Α1018 (ΦΕΚ 361 Β / 07-02-2020) για τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη και αναστολή πληρωμής ΤΕΠΑΗ, ως μέτρο προστασίας του κλάδου»

Ως γνωστόν, ο κλάδος των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών είναι ένας από τους πλέον πληττόμενους κλάδους της ελληνικής οικονομίας εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Εκτός από το γεγονός ότι ο κλάδος υφίσταται ήδη απώλειες, καθώς η τουριστική σεζόν θα είχε ξεκινήσει, το πλήγμα αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερο τη θερινή περίοδο, καθώς έχει ακυρωθεί το σύνολο σχεδόν των προγραμματισμένων ναυλώσεων. Το πρόβλημα επίσης επιτείνεται από το μέγεθος της κρίσης και την εξέλιξη της πανδημίας σε μεταγενέστερο χρόνο, σε αγορές προέλευσης μεγάλου μέρους των τουριστών, όπως είναι οι ΗΠΑ και η Μ. Βρετανία. Μεγάλο πρόβλημα εξαιτίας της κρίσης αντιμετωπίζουν κυρίως οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, που διαθέτουν μικρό αριθμό σκαφών (πολλές από αυτές ακόμα και ένα σκάφος), τα οποία διαχειρίζονται κυρίως με προσωπική εργασία των ιδιοκτητών τους και για τα οποία αποπληρώνονται δάνεια, στη βάση των εσόδων από τη λειτουργίας τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου, ειδικά αυτές που έχουν επενδύσει τα τελευταία χρόνια στον εκσυγχρονισμό του στόλου τους, δεν πλήττονται σοβαρά από τις επιπτώσεις της πανδημίας. Στις 7 Φεβρουαρίου του 2020 και ενώ ήταν πλέον φανερό ότι η κρίση της πανδημίας ήταν προ των πυλών, εκδόθηκε η υπ’ αριθ. Α1018 ΥΑ (ΦΕΚ 361 Β) περί Εξειδίκευσης και απόδειξης της πλήρωσης του κριτηρίου της χρήσης και εκμετάλλευσης στις εκμισθώσεις επαγγελματικών πλοίων αναψυχής. Την ίδια ωστόσο περίοδο ήταν ήδη γνωστή η πρόθεση των κυβερνήσεων της Γαλλίας και της Ιταλίας να προχωρήσουν στην αναστολή του μέτρου της αύξησης του ΦΠΑ, παρά το γεγονός ότι η γεωμορφολογική τους κατάσταση τους επιτρέπει να ασκούν ευκολότερα έλεγχο για την πλεύση των σκαφών, εκτός των χωρικών τους υδάτων. Οι εν λόγω πληροφορίες επιβεβαιώθηκαν και έτσι η Γαλλική κυβέρνηση με Απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Οικονομικών της 30 Μαρτίου του 2020 αποφάσισε την παραμονή του κλάδου στο χαμηλό ποσοστό του ΦΠΑ, έως ότου ξεπεραστούν οι επιπτώσεις της κρίσης. Αντίστοιχα, η Ιταλική κυβέρνηση δεν προχώρησε στη θεσμοθέτηση των κατάλληλων μεθόδων και μέσων για την εξακρίβωση της πλεύσης εκτός χωρικών υδάτων των τουριστικών σκαφών, μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, όπως είχε δεσμευτεί, παρατείνοντας το καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ εξαιτίας της κρίσης της πανδημίας. Ταυτόχρονα στην Ελλάδα, αρκετά από τα επαγγελματικά σκάφη έχουν ήδη πληρώσει το αναλογούν ΤΕΠΑΗ για το σύνολο του έτους 2020, ενώ ταυτόχρονα έχουν αναγκαστεί να παροπλίσουν τα σκάφη τους λόγω της πανδημίας.

Δείτε συνημμένη την ερώτηση:

Ερώτηση Τουριστικά Σκάφη

 

Η δεύτερη ερώτηση έχει θέμα: «Απειλούμενη διακοπή χρηματοδότησης έργων ΕΣΠΑ»

Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο τοπικό μέσο ενημέρωσης της Κω Stathmosnet, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τη διακοπή χρηματοδότησης των έργων επισκευής στους δύο λιμένες της Κω που είχε ως αποτέλεσμα και την αποχώρηση του αναδόχου, είπε επί λέξει: «Όλα τα έργα αυτή τη στιγμή έχουν παγώσει γιατί όλα τα χρήματα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είναι δεσμευμένα για τα 800ευρα. Περιμένουμε να περάσει η κρίση του ιού». Παράλληλα δε γνωρίζουμε αν είναι ακόμα σε ισχύ η πρόσφατη απόφαση που το Υπουργείο Ανάπτυξης απεντάσσει από τη χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ όσα έργα δεν έχουν προλάβει να συμβασιοποιηθούν, με στόχο την εξοικονόμηση πόρων. Τα παραπάνω γεγονότα αναδεικνύουν την ενδεχόμενη έλλειψη ρευστότητας αναφορικά με την κάλυψη των άμεσων αναγκών και των επιπτώσεων της πανδημίας και επειδή αυτό ενέχει τον σοβαρό κίνδυνο να σταματήσουν απόλυτα αναγκαία έργα υποδομής όπως τα λιμάνια της Κω.

Δείτε συνημμένη την ερώτηση:

ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΠΑΓΩΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΚΩ (3)